Bilen drar till höger eller ???

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Bilen drar till höger eller ???

Post by mikber »

Hejsan jag har ett konstigt problem. För ca 3 veckor sedan lämmna jag in min bil på verkstaden för att byta hjullager på höger sida. Allt var frid o frjöd [:)] och det fungerar bra. Men nu kommer jag till det konstiga problemet. Jag har märkt at bilen drar till höger.......[:(]Men när jag drar ratten till fullt till vänster så drar bilen till vänster [xx(], Drar jag ratten till höger så drar bilen till höger. Drar jag fullt till höger, då hör man hur det klickar till "klånk" ljud.....[:(]sak samma gäller om man drar till vänster. Det verkar vara en spärr så när man drar över på ena eller det andra hållet så drar bilen, Den vill inte gå rakt ..... det sliter ju på mina nya sommardäck [xx(] Är det ngn som vet ....[?] Ps när bilen drar åt ena eller andra hållet så drar det mkt, måste hålla i ratten för att inte bilen åker av vägen.Ds
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Vill bara göra ett tillägg. När jag drar ratten, till ena eller andra hållet, så står bilen still. Sen vrider jag tillbaka ratten så hjulen står rakt......
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Har du rätt tryck i framdäcken?
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Det där låter som någon fjäderbenslagring. Klonkar och har sig när man har stora utslag och brukar vilja fortsätta att styra åt det håller man just svängt åt. Fjäderbenslagren sitter i ovankant av stötdämparen fram.
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Det är rätt lufttryck i däcken, Det har jag kollat. Hmmm.... om det är fjäderbenslagren.... hur vet man då vilken sida man ska byta ... eller byta man båda samtidigt ? Jag är helt novis på detta ( men lär mig av er ) Är det svårt att byta el ???
// Mikael
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Om det är som på min så måste man spänna ihop fjädern och skruva isär hela fjäderbenet för att få loss lagret. Det brukar ochså följa med en ny gummibussning till lagret. Det som behövs är en bra hylsnyckelsats och U-ringnyckelsats, fjäderspännare. Sen kan en verkstadshandbok vara bra att ha. Jag bytte båda samtidigt Det var väl det första större ingreppet jag någonsin gjort på en bil. Ett tips är att försöka få bort så mycket rost och skräp från eventuella gängor innan man börjar skruva. Underlätter en hel del..=)
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Så här kollar man fjäderbenslagren (fick en demo på bilprovningen..)
Hissa upp båda framhjulen och vrid ett hjul i taget (alltså styr vänster/höger genom att trycka/dra i hjulets fram o bakkant) Titta på spiralfjädern samtidigt, om den följer med hjulets rörelse bitvis och sen hoppar tillbaka så kärvar styrlagret. Mekonomen verkar ha styrlager (R19) för ca 250 sek dvs 50% av priset på original men det är jobbigt att byta... Mina lager liknade mest arkeologiska rostfragment från någon vikingagrav efter 12 år/16000 mil.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Lagret kan sitta antingen under fjädern (t.ex. på standard R19/R5) eller ovanför (16V)
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

sitter i topp på R5 gte..
Post Reply