Abs bromsar Renault Laguna
Moderator: Forumpolisen
Abs bromsar Renault Laguna
Hallå.
Har en Renault Laguna 2.0 RXE 94. Har i princip sen jag köpt den haft problem med ABS systemet, lampan tänds och färddatorn pratar om "ABS malfuntion....". Problemet har varit till och från tidigare men nu lyser lampan konstant från det att bilen startas. Jag har ingen lust att lägga ut mer pengar på detta, jag har ju bytt givare, styrenhet och för inte så länge sen drivaxel. Det jag undrar är om någon vet hur man kan koppla bort abs systemet? Att enbart "släcka lampan" är inte tillräckligt då färddatorn registrerar felet.
Mvh
Lars
Har en Renault Laguna 2.0 RXE 94. Har i princip sen jag köpt den haft problem med ABS systemet, lampan tänds och färddatorn pratar om "ABS malfuntion....". Problemet har varit till och från tidigare men nu lyser lampan konstant från det att bilen startas. Jag har ingen lust att lägga ut mer pengar på detta, jag har ju bytt givare, styrenhet och för inte så länge sen drivaxel. Det jag undrar är om någon vet hur man kan koppla bort abs systemet? Att enbart "släcka lampan" är inte tillräckligt då färddatorn registrerar felet.
Mvh
Lars
Tänkte bara dela med mig av fel som jag varit med om: har vid ett flertal tillfällen haft Lagunor som satt felkod på hjulgivare höger bak.
Detta har vid alla dessa tillfällen berot på att kontaktstycket till givaren har ruttnat, OBS! det kan se hur fint ut som helst när man drar isär själva kontaktstycket.
MEN, precis där kabeln går in i kontaktstycket(på bilsidan) så har det gått in fukt och det ser ut som plasten har "sprängts" isär.
På dessa bilar har jag helt enkelt klippt bort ovan nämda kontaktstycke och ersatt detta med lödskarver och krympslang(viktigt att detta blir tätt och bra), med utmärkt resultat.
Kolla detta i allafall innan du funderar vidare på att koppla ur hela systemet! MVH
Detta har vid alla dessa tillfällen berot på att kontaktstycket till givaren har ruttnat, OBS! det kan se hur fint ut som helst när man drar isär själva kontaktstycket.
MEN, precis där kabeln går in i kontaktstycket(på bilsidan) så har det gått in fukt och det ser ut som plasten har "sprängts" isär.
På dessa bilar har jag helt enkelt klippt bort ovan nämda kontaktstycke och ersatt detta med lödskarver och krympslang(viktigt att detta blir tätt och bra), med utmärkt resultat.
Kolla detta i allafall innan du funderar vidare på att koppla ur hela systemet! MVH
Tack för ditt svar cotech.
Det jag vet är att kuggkransen och givaren på höger fram är skadade då en sten eller liknande verkar ha fastnat mellan två kugg. Tydligen så finns inte enbart kuggkransen som reservdel utan det blir då hela drivaxeln + givaren = svindyrt.
Så jag är fortfarande inne på att koppla ur Abs systemet.
Mvh
Lars
Det jag vet är att kuggkransen och givaren på höger fram är skadade då en sten eller liknande verkar ha fastnat mellan två kugg. Tydligen så finns inte enbart kuggkransen som reservdel utan det blir då hela drivaxeln + givaren = svindyrt.
Så jag är fortfarande inne på att koppla ur Abs systemet.
Mvh
Lars
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
Har kollat bildelsbasen men inte funnit kuggkrans separat. Skulle inte tro att en bildemonteringsfirma är villig att ta av kuggkransen, då får de nog svårt att sälja drivaxeln.
Som jag har förstått det så kontrollerar besiktningen endast att abs lampan tänds när man startar bilen för att därefter släckas. Just det är tydligen inte så svårt att komma förbi.
Som jag har förstått det så kontrollerar besiktningen endast att abs lampan tänds när man startar bilen för att därefter släckas. Just det är tydligen inte så svårt att komma förbi.
Det finns skrotar som har självplock.. alltså kan du, om du vill, själv lägga dig där under och plocka loss det du vill ha..
Annars är det vanligaste felet med ABS, alla märken, att bromsklossarna fastnar sunt en av skivorna.. så mitt tips är att börja där, kolla om någon av skivorna är ovanlig varm nästa gång lampan lyser, och då åtgärdas det enkelt genom att knacka till klossen lite grann så det släpper och sen byta ut det som felar. Det var detta som var felet på min när jag fick höra 'ABS malfunction..'
Annars är det vanligaste felet med ABS, alla märken, att bromsklossarna fastnar sunt en av skivorna.. så mitt tips är att börja där, kolla om någon av skivorna är ovanlig varm nästa gång lampan lyser, och då åtgärdas det enkelt genom att knacka till klossen lite grann så det släpper och sen byta ut det som felar. Det var detta som var felet på min när jag fick höra 'ABS malfunction..'
Jag fick givarna uppmätta idag och tydligen så fungerar kuggkransen och givaren. Alla givare fungerar. Förutom nämnda förslag till felsökning, finns det något annat man kan kolla? Finns det exempelvis någon säkring som kan ha gått. Säkringen som finns inne i kupén är ok, men finns det någon ytterligare för abs?
Kollat i schemat för en 95:a iofs men d borde ju vara lika tycker jag. Säkring F14 på 5A och säkring F18 på 15A (i kupén) och 2st i motorummet som båda heter F57 och är på 30A. Det är dom fyra som ska ha med abs å göra enl schemat. MEN ett generellt tips vid elfelsökn: KOLLA ALLTID ALLA SÄKRINGAR FÖRST:)