Meganen startar inte när motorn är varm.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Axel

Meganen startar inte när motorn är varm.

Post by Axel »

Min Megane 1,6 16v RN startar inte ibland när motorn är varm. På vintern verkar problemet vara mindre. Startmotorn fungerar dock hela tiden. Ex när man åker och handlar startar den perfekt, efter en 15 min körning o ska åka hem igen startar inte bilen.

Tack för bra svar...[:)]
lljungberg

Post by lljungberg »

Troligen tändmodulen som blir överhettad. Har du tillgång till kylspray kan du försöka kyla ner den och se om det hjälper. Annars kan du försöka byta med en annan och se.
Vet tyvärr inte var den sitter på den modellen.
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Startar bilen om du efter 15 min körning stoppar motorn och sedan försöker att starta bilen igen.
Håkan
Axel

Post by Axel »

Oftast är det när bilen har stått en stund. Exempelvis; man stannar bilen o tankar den, när man sedan ska få igång den igen, tänder den inte fast startmotorn snurrar.
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Svårt när orden oftast och då och då kommer med. Ta med dig en en hylsa så att du kan låssa stiftet när det händer se om blandningen är för fet svart och blött stift kan vara lambasonden då men mycket annat också men då vet du i allafall att den får för fet blandning. Om stiftet ser ok ut pröva med att hålla stiftet mot motorblocket och starta. Kommer det ingen gnista är det tändningen, kommer det gnista så är det förmodligen insprutningen, eller bensinpumpen. uteslutningsmetoden
[}:)]Håkan
Axel

Post by Axel »

--------------------------------------------------------------------------------

Jo, Håkan du har rätt.. Igentigen bättre att bilen inte startar, då är det lättare att hitta felet. Tar jag bilen till verkstad kan man ge sig f-n på att bilen startar varje gång mekanikern vrider nyckeln ! Tack för bra svar!
Post Reply