Hjälp: Startproblem !

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
belzebub

Hjälp: Startproblem !

Post by belzebub »

Hej på er,
Har upptäckt ett nytt märkligt fel på min Laguna 2.0 RXE -97.
Följande har hänt ca 5 ggr senaste 2 månaderna.
När jag sätter mig i bilen och vrider nyckeln till startläge så händer ingenting förutom att alla lampor i kombit tänds. Det beror INTE på immon.
Jag har hört en del säga att det kan vara växellådan som är i ett sådant läge att det inte går att starta.
Om man lyssnar på motorn så verkar inte startrelät slå på heller.
Startmotorn är inte ens i närheten av att snurra.

Jag tänkte vänta till nästa gång det uppkommer och se om man kan stoppa i ett nytt startrelä. Problemet är bara att jag inte vet vart det sitter.

Är det någon här som har en vettig förklaring på problemet och/eller någon som kan säga var jag hittar reläet ?

Tack på förhand
Jonas
Johnny Menard

Post by Johnny Menard »

Prova med kabeln till startmotorn, den har en tendens att lossna, jag har det problemet och det verkar vara vanligt på Renault.

mvh Johnny
Voiden

Post by Voiden »

Jag tycker inte att det är så vanligt att den lossnar, men däremot brukar det vara oxid på kabelskon till solenoiden.
Ta loss den och gör rent med nån rostlösare och prova starta sedan.
lljungberg

Post by lljungberg »

Jonas: har du automat så finns det en brytare som känner av läget på spaken. Den kan krångla. Dålig kontakt på batteriet kan det också vara.
belzebub

Post by belzebub »

Jag får kolla upp dessa saker som ni sagt.
Helt underbart att man kan kolla med er här först innan man kör in bilen till första "bästa" verkstad.
tack så mycket. Återkommer med vad som var fel.
belzebub

Post by belzebub »

Hej igen,
Jag har nu efter ett tag kollat kontakten till solenoiden och den såg väldigt ren och fin ut. Det satt t.o.m en liten damask runt den.

Jag tänkte nu att det kanske kan bero på startreläet, frågan är bara:
Var hittar jag det nånstans. Finns inte beskrivet i manualen alls.
Någon som vet ?
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Startrelä??? Det är just solenoiden på startmotorn som är ditt "startrelä" för övrigt finns det en hel massa reläer i bilen men inte i startkretsen!
Det kan även vara rattlåset/tändningslåset som krånglar inte helt ovanligt speciellt på lite äldre Renault! Du kan lätt kolla genom att dels se om det finns ström i kabelskon på solenoiden när du vrider till startläge på nyckeln, dels kan du om bilen inte startar kolla om solenoiden slår till om du leder ström direkt till anslutningen på den.
Post Reply