Bromsar&koppling R19
Moderator: Forumpolisen
Bromsar&koppling R19
Är spekulant på en R19 -94. Var ute på en kort provtur igår och kände att kopplingen var väldigt trög, fick ta i för att trampa ner. Bromsarna tog dåligt också, och jag fick trampa ner pedalen väldigt långt innan det märktes att de tog överhuvudtaget. Är det normalt på R19 att man får trampa ner bromspedalen långt? Är det köpvarning på en bil med dessa symptom, eller något som är lätt att fixa?
//Sören
//Sören
Köpvarning hmmm... ingen som vågar svara hmmmm...
Efter 10 år med en R19 -90 börjar jag få intrycket att designlivslängden är 10år och någonstans runt 15-18000 mil, efter det så faller både det ena och det andra ifrån. Kan man mecka själv går det ju för all del att hålla liv i dem en bit till men måste man anlita verkstad är nog den ekonomiska livslängden slut. Men det finns säkert delade meningar om detta.
Broms som tar långt ner är väl i bästa fall slitna belägg eller luft. På min havererade huvudcylindern vid 8000 mil (sjunkande pedal), båda cylindrarna bak vid ca 15000. Oken fram är original än men kräver årlig ompyssling...
Kärv koppling har jag inte råkat ut för, kanske bara vajern eller självjusteringsmekanismen som vill ha lite olja?
Efter 10 år med en R19 -90 börjar jag få intrycket att designlivslängden är 10år och någonstans runt 15-18000 mil, efter det så faller både det ena och det andra ifrån. Kan man mecka själv går det ju för all del att hålla liv i dem en bit till men måste man anlita verkstad är nog den ekonomiska livslängden slut. Men det finns säkert delade meningar om detta.
Broms som tar långt ner är väl i bästa fall slitna belägg eller luft. På min havererade huvudcylindern vid 8000 mil (sjunkande pedal), båda cylindrarna bak vid ca 15000. Oken fram är original än men kräver årlig ompyssling...
Kärv koppling har jag inte råkat ut för, kanske bara vajern eller självjusteringsmekanismen som vill ha lite olja?