Renault Traffic som dör vid gaspådrag...
Moderator: Forumpolisen
Renault Traffic som dör vid gaspådrag...
Jag har köpt en Renault Traffic häromveckan, en TEX200 -89:a som har stått still i ett helt år. Den har nästan inte varit igång alls, han som sålde den påstod att han startat upp den ett par gånger under vintern på sin höjd. Inte helt oväntat gick den också som en säck potatis när jag väl drog igång den.
Eftersom jag misstänkte att den var full av sk*t då den stått så länge så tankade jag i 20 liter 95-oktanig bensin och hällde i en hel flaska Akut K-Cleaner. Jag har ungefär kört igenom 35-40% av dessa 20 liter nu och tycker att sk*ten borde luckrats upp lite nu.
Jag har varit ute och kört lite med den nu och jag får ALLTID starta den med choken max utdragen och låta den stå och köra sig varm med choken en bit ute trots att vi är inne i juni månad. Efter att den blivit varm så kan jag stanna motorn och starta den igen utan choke och utan problem tills motorn kallnat, sen är det samma visa igen. Jag har även märkt att när jag trycker på hårt med gasen så "kväljer" sig bilen, alltså den dör om jag inte släpper upp gasen med detsamma igen. Detta även om jag har inte har choken utdragen alls. Om jag däremot smyger upp gasen så kan jag rusa motorn utan svårighet. Utöver detta så har jag inga problem med den. Den går någorlunda jämnt när den är varm.
En annan sak som jag undrar över är var sjutton bränslefiltret sitter? Jag är normalt van vid Volvos B23a-motor och vet att ett nytt soppafilter kan vara en god ide när den stått och slammat igen ett tag. På den här bilen hittar jag inte ens filtret... Hur ser det ut och var sitter det? Jag har lyckats leta upp bensinpumpen och därifrån går en slang upp till Solexförgasaren. På Volvo sitter bränslefiltret på denna slang, mellan pump och förgasare. Men inte på Renault...
Jag glömde förresten nästan att tala om att jag har ett halvgammalt batteri på den. Kan det vara så enkelt att det är batteriet som är halvslut och som inte ger ordentlig ström/gnista när jag trampar gasen hårt i botten, d.v.s. kräver lite mer av motor och tändning men å andra sidan "hinner med" bättre när jag smyger ner gaspedalen?
Tacksam för lite hjälp...
Daniel
Eftersom jag misstänkte att den var full av sk*t då den stått så länge så tankade jag i 20 liter 95-oktanig bensin och hällde i en hel flaska Akut K-Cleaner. Jag har ungefär kört igenom 35-40% av dessa 20 liter nu och tycker att sk*ten borde luckrats upp lite nu.
Jag har varit ute och kört lite med den nu och jag får ALLTID starta den med choken max utdragen och låta den stå och köra sig varm med choken en bit ute trots att vi är inne i juni månad. Efter att den blivit varm så kan jag stanna motorn och starta den igen utan choke och utan problem tills motorn kallnat, sen är det samma visa igen. Jag har även märkt att när jag trycker på hårt med gasen så "kväljer" sig bilen, alltså den dör om jag inte släpper upp gasen med detsamma igen. Detta även om jag har inte har choken utdragen alls. Om jag däremot smyger upp gasen så kan jag rusa motorn utan svårighet. Utöver detta så har jag inga problem med den. Den går någorlunda jämnt när den är varm.
En annan sak som jag undrar över är var sjutton bränslefiltret sitter? Jag är normalt van vid Volvos B23a-motor och vet att ett nytt soppafilter kan vara en god ide när den stått och slammat igen ett tag. På den här bilen hittar jag inte ens filtret... Hur ser det ut och var sitter det? Jag har lyckats leta upp bensinpumpen och därifrån går en slang upp till Solexförgasaren. På Volvo sitter bränslefiltret på denna slang, mellan pump och förgasare. Men inte på Renault...
Jag glömde förresten nästan att tala om att jag har ett halvgammalt batteri på den. Kan det vara så enkelt att det är batteriet som är halvslut och som inte ger ordentlig ström/gnista när jag trampar gasen hårt i botten, d.v.s. kräver lite mer av motor och tändning men å andra sidan "hinner med" bättre när jag smyger ner gaspedalen?
Tacksam för lite hjälp...
Daniel
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />Bilen behöver en stor service!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">¨
Jo, jag funderar på att byta tändkablar/rotor/fördelarlock och bränslefilter, men som jag skrev ovan så hittar jag ju inte bränslefiltret. Var sitter det på en sådan här bil? Nog måste det väl finnas ett soppafilter, tycker man...
Daniel
<br />Bilen behöver en stor service!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">¨
Jo, jag funderar på att byta tändkablar/rotor/fördelarlock och bränslefilter, men som jag skrev ovan så hittar jag ju inte bränslefiltret. Var sitter det på en sådan här bil? Nog måste det väl finnas ett soppafilter, tycker man...
Daniel
Samma problem som du med min R5 GTS -88. Fast inte vid start, bara vid gaspådrag.
Dålig gnista är min enda teori hittills. Mitt fel kom nu efter vintern när det blivit mycket varmare (kanske en slump ...). Hör av mig ifall jag hittar nån lösning. Tills dess är jag tacksam för any tips.
Min är ju en single point injection så det är väl en annan faktor som skiljer från din.
Dålig gnista är min enda teori hittills. Mitt fel kom nu efter vintern när det blivit mycket varmare (kanske en slump ...). Hör av mig ifall jag hittar nån lösning. Tills dess är jag tacksam för any tips.
Min är ju en single point injection så det är väl en annan faktor som skiljer från din.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by sidhabo</i>
<br />Samma problem som du med min R5 GTS -88. Fast inte vid start, bara vid gaspådrag.
Dålig gnista är min enda teori hittills. Mitt fel kom nu efter vintern när det blivit mycket varmare (kanske en slump ...). Hör av mig ifall jag hittar nån lösning. Tills dess är jag tacksam för any tips.
Min är ju en single point injection så det är väl en annan faktor som skiljer från din.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Idag har jag plockat av alla tändkablar och sprayat all metall på dom med 5/56 i rikliga mängder. Det hade ärgat lite på sina ställen, men 5/56:an löste ärgen ganska fint. Lite smuts/damm/odefinerbart klet försvann också med den rikligt applicerade universaloljan. Jag har även kontrollerat så att fördelarlocket är helt och inte ligger och tjyvhåller på gammal fukt och kondens. Även här har jag torkat ur locket, kontrollerat kolet och sprayat insidan med 5/56 i förebyggande syfte. Rotorn är kontrollerad och den verkar inte vara i värst vidare dåligt skick så jag satte tillbaka den igen.
Jag har fortfarande inte, trots nogsam genomgång av motorrummet, lyckats hitta det förb... bensinfiltret. Jag börjar misstänka att det inte finns något filter i motorn. Kan det verkligen vara så? Kan motorn fungera utan att man har något soppafilter om man tankar 95-oktanigt? Rimligen tycker jag att hela motorn borde slamma igen av all sk*t som logiskt sett borde sugas upp ur tanken? Vad tror Ni?
Resultatet av min snabbservice var knappt märkbar. Visst startar motorn kanske aningen snabbare nu när ärg och smuts avlägsnats, men den håller fortfarande på att kvälja sig när man gasar på ordentligt. Än så länge inget genombrott, alltså...
Jag funderar på om jag ska sätta i mitt nya fina batteri från Volvon och kolla om det kan vara dålig spänning i det gamla batteriet. Det batteri som jag fick med när jag köpte Renaulten är lite småskabbigt och eftersom jag inte vet hur gammalt det är eller hur mycket det är kvar i det så har jag funderat på att det kanske kan vara batteriet som är boven i dramat. Ett halvslitet batteri kanske inte klarar av att ge ström så pass snabbt som en rusning av motorn kräver utan istället börjar svikta när det ska prestera mycket kraft på kort tid? Det skulle förklara varför jag kan rusa motorn om jag smyger ner gaspedalen med inte när jag trampar hårt och bestämt. Det låter så pass logiskt att jag är beredd på att skifta batteri i bilarna bara för att testa. Jag får kolla det i morgon.
Har Ni några idéer eller förslag så tar jag tacksamt emot dom. Jag ska in på besiktning med den nästa onsdag så jag måste försöka klura ut felet tills dess... [xx(]
Daniel
<br />Samma problem som du med min R5 GTS -88. Fast inte vid start, bara vid gaspådrag.
Dålig gnista är min enda teori hittills. Mitt fel kom nu efter vintern när det blivit mycket varmare (kanske en slump ...). Hör av mig ifall jag hittar nån lösning. Tills dess är jag tacksam för any tips.
Min är ju en single point injection så det är väl en annan faktor som skiljer från din.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Idag har jag plockat av alla tändkablar och sprayat all metall på dom med 5/56 i rikliga mängder. Det hade ärgat lite på sina ställen, men 5/56:an löste ärgen ganska fint. Lite smuts/damm/odefinerbart klet försvann också med den rikligt applicerade universaloljan. Jag har även kontrollerat så att fördelarlocket är helt och inte ligger och tjyvhåller på gammal fukt och kondens. Även här har jag torkat ur locket, kontrollerat kolet och sprayat insidan med 5/56 i förebyggande syfte. Rotorn är kontrollerad och den verkar inte vara i värst vidare dåligt skick så jag satte tillbaka den igen.
Jag har fortfarande inte, trots nogsam genomgång av motorrummet, lyckats hitta det förb... bensinfiltret. Jag börjar misstänka att det inte finns något filter i motorn. Kan det verkligen vara så? Kan motorn fungera utan att man har något soppafilter om man tankar 95-oktanigt? Rimligen tycker jag att hela motorn borde slamma igen av all sk*t som logiskt sett borde sugas upp ur tanken? Vad tror Ni?
Resultatet av min snabbservice var knappt märkbar. Visst startar motorn kanske aningen snabbare nu när ärg och smuts avlägsnats, men den håller fortfarande på att kvälja sig när man gasar på ordentligt. Än så länge inget genombrott, alltså...
Jag funderar på om jag ska sätta i mitt nya fina batteri från Volvon och kolla om det kan vara dålig spänning i det gamla batteriet. Det batteri som jag fick med när jag köpte Renaulten är lite småskabbigt och eftersom jag inte vet hur gammalt det är eller hur mycket det är kvar i det så har jag funderat på att det kanske kan vara batteriet som är boven i dramat. Ett halvslitet batteri kanske inte klarar av att ge ström så pass snabbt som en rusning av motorn kräver utan istället börjar svikta när det ska prestera mycket kraft på kort tid? Det skulle förklara varför jag kan rusa motorn om jag smyger ner gaspedalen med inte när jag trampar hårt och bestämt. Det låter så pass logiskt att jag är beredd på att skifta batteri i bilarna bara för att testa. Jag får kolla det i morgon.
Har Ni några idéer eller förslag så tar jag tacksamt emot dom. Jag ska in på besiktning med den nästa onsdag så jag måste försöka klura ut felet tills dess... [xx(]
Daniel
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by traffic</i>
Jag har fortfarande inte, trots nogsam genomgång av motorrummet, lyckats hitta det förb... bensinfiltret. Jag börjar misstänka att det inte finns något filter i motorn.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En ren gissning ... kolla ifall filtret sitter nära tanken (bak väl). På t.ex. VW-buss sitter bensinpump och filter en bit framför tanken på undersidan av karossen.
Vad gäller att byta batteri kan du ju pröva ifall du har ett bättre. Nog inte så troligt att det är problemet. I så fall vore det troligare att du har dålig laddning från generatorn. Mät spänningen . När motorn är igång ska du ha 13-14 Volt.
Ifall du inte har nåt att mäta spänning med kan du låna på en mack.
Jag har fortfarande inte, trots nogsam genomgång av motorrummet, lyckats hitta det förb... bensinfiltret. Jag börjar misstänka att det inte finns något filter i motorn.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En ren gissning ... kolla ifall filtret sitter nära tanken (bak väl). På t.ex. VW-buss sitter bensinpump och filter en bit framför tanken på undersidan av karossen.
Vad gäller att byta batteri kan du ju pröva ifall du har ett bättre. Nog inte så troligt att det är problemet. I så fall vore det troligare att du har dålig laddning från generatorn. Mät spänningen . När motorn är igång ska du ha 13-14 Volt.
Ifall du inte har nåt att mäta spänning med kan du låna på en mack.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by sidhabo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by traffic</i>
Jag har fortfarande inte, trots nogsam genomgång av motorrummet, lyckats hitta det förb... bensinfiltret. Jag börjar misstänka att det inte finns något filter i motorn.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En ren gissning ... kolla ifall filtret sitter nära tanken (bak väl). På t.ex. VW-buss sitter bensinpump och filter en bit framför tanken på undersidan av karossen.
Vad gäller att byta batteri kan du ju pröva ifall du har ett bättre. Nog inte så troligt att det är problemet. I så fall vore det troligare att du har dålig laddning från generatorn. Mät spänningen . När motorn är igång ska du ha 13-14 Volt.
Ifall du inte har nåt att mäta spänning med kan du låna på en mack.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, jag ska kolla efter om det kan vara så. Helt omöjligt är det ju inte. Jag var precis ute och skiftade batteri mot Volvons och det hjälpte inte ett dyft... [:(]
Jag upptäckte dessvärre (?) en ännu värre sak. Oljan är alldeles grågrön. Jag kollade oljan på oljestickan när jag köpte bilen, men inte längre ner i motorn. På stickan var den fin, så jag misstänker att killen hällt på en halv liter ny olja strax innan jag kom ut och tittade på bilen. [:(!] Den här gången lossade jag däremot på oljemuttern i botten på motorn och släppte ut någon deciliter olja i en liten glasburk. Jag hade nämligen väl mycket olja i motorn (långt över övre strecket på stickan, vilket kan tyda på att den lymmeln hällt på en skvätt extra) och för att lätta lite på trycket släppte jag ut någon deciliter. Det var nog tur.
Jag har hört någonstans att oljan kan bli grådassig och lite grönskimrande av att bilen står stilla långa perioder. Kan det stämma? Den här bilen har ju inte rullat en meter sen förra besiktningen i juni förra året och hela året innan dess så användes den bara någon månad eller två. Den har alltså stått still i nästan två år. Kan det vara därför oljan ser ut som den gör? Jag tycker inte att oljan är blåanlöpt eller vattnig, utan det är bara grådassigt med lite mörkgröna toner i. Naturligtvis byter jag oljan och filtret nu per omgående, men anledningen till att jag frågar är så inte motorn har någon dold skada som jag inte känner till men som visar sig genom att oljan ser ut så här...
Daniel
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by traffic</i>
Jag har fortfarande inte, trots nogsam genomgång av motorrummet, lyckats hitta det förb... bensinfiltret. Jag börjar misstänka att det inte finns något filter i motorn.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
En ren gissning ... kolla ifall filtret sitter nära tanken (bak väl). På t.ex. VW-buss sitter bensinpump och filter en bit framför tanken på undersidan av karossen.
Vad gäller att byta batteri kan du ju pröva ifall du har ett bättre. Nog inte så troligt att det är problemet. I så fall vore det troligare att du har dålig laddning från generatorn. Mät spänningen . När motorn är igång ska du ha 13-14 Volt.
Ifall du inte har nåt att mäta spänning med kan du låna på en mack.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, jag ska kolla efter om det kan vara så. Helt omöjligt är det ju inte. Jag var precis ute och skiftade batteri mot Volvons och det hjälpte inte ett dyft... [:(]
Jag upptäckte dessvärre (?) en ännu värre sak. Oljan är alldeles grågrön. Jag kollade oljan på oljestickan när jag köpte bilen, men inte längre ner i motorn. På stickan var den fin, så jag misstänker att killen hällt på en halv liter ny olja strax innan jag kom ut och tittade på bilen. [:(!] Den här gången lossade jag däremot på oljemuttern i botten på motorn och släppte ut någon deciliter olja i en liten glasburk. Jag hade nämligen väl mycket olja i motorn (långt över övre strecket på stickan, vilket kan tyda på att den lymmeln hällt på en skvätt extra) och för att lätta lite på trycket släppte jag ut någon deciliter. Det var nog tur.
Jag har hört någonstans att oljan kan bli grådassig och lite grönskimrande av att bilen står stilla långa perioder. Kan det stämma? Den här bilen har ju inte rullat en meter sen förra besiktningen i juni förra året och hela året innan dess så användes den bara någon månad eller två. Den har alltså stått still i nästan två år. Kan det vara därför oljan ser ut som den gör? Jag tycker inte att oljan är blåanlöpt eller vattnig, utan det är bara grådassigt med lite mörkgröna toner i. Naturligtvis byter jag oljan och filtret nu per omgående, men anledningen till att jag frågar är så inte motorn har någon dold skada som jag inte känner till men som visar sig genom att oljan ser ut så här...
Daniel
Bilen behöver en service av en kunnig person!!!
Att motorn tappar ork när du gasar beror nog på tändningen (absolut inte batteriet)Du bör därför kolla tändningsinställningen och vakumförställnings funktion (slangar hela?)
Du har väl kollat luftfiltret (rent) och tändstiftens utseende (mellangrå - inte svarta)
Oljan kan vara hemsk efter lång tid men kan också bli sådan du beskriver den av att kylarvätska kommer in i motorn (topplockspackningen är en svag punkt på dessa bilar). Kan kollas med ett komperssionsprov.
Men var bor du? Detta borde vara en lockande uppgift för en händig forumvän i din närhet!
Att motorn tappar ork när du gasar beror nog på tändningen (absolut inte batteriet)Du bör därför kolla tändningsinställningen och vakumförställnings funktion (slangar hela?)
Du har väl kollat luftfiltret (rent) och tändstiftens utseende (mellangrå - inte svarta)
Oljan kan vara hemsk efter lång tid men kan också bli sådan du beskriver den av att kylarvätska kommer in i motorn (topplockspackningen är en svag punkt på dessa bilar). Kan kollas med ett komperssionsprov.
Men var bor du? Detta borde vara en lockande uppgift för en händig forumvän i din närhet!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />Bilen behöver en service av en kunnig person!!!
Att motorn tappar ork när du gasar beror nog på tändningen (absolut inte batteriet)Du bör därför kolla tändningsinställningen och vakumförställnings funktion (slangar hela?)
Du har väl kollat luftfiltret (rent) och tändstiftens utseende (mellangrå - inte svarta)
Oljan kan vara hemsk efter lång tid men kan också bli sådan du beskriver den av att kylarvätska kommer in i motorn (topplockspackningen är en svag punkt på dessa bilar). Kan kollas med ett komperssionsprov.
Men var bor du? Detta borde vara en lockande uppgift för en händig forumvän i din närhet!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, jag misstänker det. Jag har märkt att när jag trampar gasen i botten raskt och hårt så kommer det ett ganska högt sugande ljud framifrån i området runt förgasaren, vilket gör att jag misstänker att det är något problem med vacuumet. En dold spricka i en vacuumslang, kanske? När detta sugande ljud kommer så håller bilen på att kvälja sig, alltså motorn hostar och håller på att självdö. Lösningen är då att släppa upp gasen helt och låta tomgången stabilisera varvantalet igen. När jag å andra sidan trampar ner gasen försiktigt så följer motorvarven med ända upp utan att hosta eller självdö.
Angående oljan så har jag fått tipset att det kan vara topplockspackningen som är på upphällningen. Man har även sagt att motorn riskerar att koka eftersom den ska förbruka enorma mängder kylarvätska när toppackningen läcker. Det gör den däremot inte, knepigt nog. Jag var ute och varmkörde den tidigare idag och temperaturmätaren visade helt och hållet normala värden trots att jag lät den gå på tomgång i mer än 20 minuter. Den var uppvärmd till full arbetstemperatur men den drack inte märkbart mycket kylarvatten för det. Jag kontrollerade nivån i expansionskärlet noggrant både före och efter varmkörningen och nivån var densamma.
Jag har i varje fall köpt ett par dunkar ny olja och ett nytt oljefilter som jag ska ha i/på imorgon. Jag får se om det hjälper på oljan eller om även den här oljan missfärgas. Jag ska dessutom gå igenom vacuumslangarna i morgon.
*suck*
Biljäv_l... Jag köpte bilen för att jag behövde en skåpbil, inte en vägkon som markerar att jag har en parkeringsplats... [xx(]
<br />Bilen behöver en service av en kunnig person!!!
Att motorn tappar ork när du gasar beror nog på tändningen (absolut inte batteriet)Du bör därför kolla tändningsinställningen och vakumförställnings funktion (slangar hela?)
Du har väl kollat luftfiltret (rent) och tändstiftens utseende (mellangrå - inte svarta)
Oljan kan vara hemsk efter lång tid men kan också bli sådan du beskriver den av att kylarvätska kommer in i motorn (topplockspackningen är en svag punkt på dessa bilar). Kan kollas med ett komperssionsprov.
Men var bor du? Detta borde vara en lockande uppgift för en händig forumvän i din närhet!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, jag misstänker det. Jag har märkt att när jag trampar gasen i botten raskt och hårt så kommer det ett ganska högt sugande ljud framifrån i området runt förgasaren, vilket gör att jag misstänker att det är något problem med vacuumet. En dold spricka i en vacuumslang, kanske? När detta sugande ljud kommer så håller bilen på att kvälja sig, alltså motorn hostar och håller på att självdö. Lösningen är då att släppa upp gasen helt och låta tomgången stabilisera varvantalet igen. När jag å andra sidan trampar ner gasen försiktigt så följer motorvarven med ända upp utan att hosta eller självdö.
Angående oljan så har jag fått tipset att det kan vara topplockspackningen som är på upphällningen. Man har även sagt att motorn riskerar att koka eftersom den ska förbruka enorma mängder kylarvätska när toppackningen läcker. Det gör den däremot inte, knepigt nog. Jag var ute och varmkörde den tidigare idag och temperaturmätaren visade helt och hållet normala värden trots att jag lät den gå på tomgång i mer än 20 minuter. Den var uppvärmd till full arbetstemperatur men den drack inte märkbart mycket kylarvatten för det. Jag kontrollerade nivån i expansionskärlet noggrant både före och efter varmkörningen och nivån var densamma.
Jag har i varje fall köpt ett par dunkar ny olja och ett nytt oljefilter som jag ska ha i/på imorgon. Jag får se om det hjälper på oljan eller om även den här oljan missfärgas. Jag ska dessutom gå igenom vacuumslangarna i morgon.
*suck*
Biljäv_l... Jag köpte bilen för att jag behövde en skåpbil, inte en vägkon som markerar att jag har en parkeringsplats... [xx(]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by h.kjellin</i>
<br />Hör du "susningar" från förgasaren kolla öven skruvar o bultar som håller förgasaren och grenröret. Grenrörspackning kan också läcka.
Du kan pröva med att spruta startgas på slangar och packningar när motorn går på tomgång om varvet ökar (motorn suger i sig gas) har du en läcka där!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nu har jag bytt olja på den och det verkar som att det bara var bottenslammet som var grådassigt. Efter att den första halvlitern runnit ut så klarnade den upp och svartnade. Jag misstänker att killen jag köpte den av faktiskt hade bytt olja som han sa. Dock hade han inte bytt filter, så det bytte jag också.
Den slarvern hade inte brytt sig om att fästa det runda luftfiltret i sin sarg utan bara slängt ner det i luftburken. Det verkar inte ha varit bytt på ett tag med tanke på att vingmuttern som öppnar locket till burken hade rostat fast rejält i fästbulten. Det här luftfiltret hade dessutom ett svartbränt hål stort som en kaffekopp i det gula filterpappret. Hmmm... Jag undrar hur det har kunnat bli så...? Han måste ju ha varmkört motorn något så in utav helsicke för att åstadkomma ett hål stort som en bandyboll i filtret.
Det sugande ljudet jag klagade på i en tidigare post kom från en vacuumslang med en jättespricka i. Lite eltejp runt slangen så tystnade ljudet och motorn gick jämnare.
Vad kan ha åstadkommit brännmärket i filtret? Motorn måste ju ha gått riktigt varm någon gång... ?
<br />Hör du "susningar" från förgasaren kolla öven skruvar o bultar som håller förgasaren och grenröret. Grenrörspackning kan också läcka.
Du kan pröva med att spruta startgas på slangar och packningar när motorn går på tomgång om varvet ökar (motorn suger i sig gas) har du en läcka där!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nu har jag bytt olja på den och det verkar som att det bara var bottenslammet som var grådassigt. Efter att den första halvlitern runnit ut så klarnade den upp och svartnade. Jag misstänker att killen jag köpte den av faktiskt hade bytt olja som han sa. Dock hade han inte bytt filter, så det bytte jag också.
Den slarvern hade inte brytt sig om att fästa det runda luftfiltret i sin sarg utan bara slängt ner det i luftburken. Det verkar inte ha varit bytt på ett tag med tanke på att vingmuttern som öppnar locket till burken hade rostat fast rejält i fästbulten. Det här luftfiltret hade dessutom ett svartbränt hål stort som en kaffekopp i det gula filterpappret. Hmmm... Jag undrar hur det har kunnat bli så...? Han måste ju ha varmkört motorn något så in utav helsicke för att åstadkomma ett hål stort som en bandyboll i filtret.
Det sugande ljudet jag klagade på i en tidigare post kom från en vacuumslang med en jättespricka i. Lite eltejp runt slangen så tystnade ljudet och motorn gick jämnare.
Vad kan ha åstadkommit brännmärket i filtret? Motorn måste ju ha gått riktigt varm någon gång... ?
Tror att det bildats kondens i oljan då bilen stått så länge. Det är därför man ska varmköra en bil som står då och då för att slippa det problemet. Finns extrautrustning att köpa på mekonomen för att slippa detta med kondens, fungerar som en ståltråd som strömleds genom och får kondensen att försvinna. vanligt fel på förgasaren annars att den blir sliten och får renoveras, då kan symptomen som du beskriver uppstå.