Startspärr problem Renault Laguna Rxe -95

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hawk
Posts: 4
Joined: 31 May 2004, 00:28
Location: Sweden
Contact:

Startspärr problem Renault Laguna Rxe -95

Post by Hawk »

Vi köpte en ny bil till morsan och allt var frid och fröjd i fem (!) dar tills idag då hon åkte till affären för att handla. Hon låste bilen (enl hennes återberättelse) kände på dörrarna och gick in. Hon kom sen tillbaks 20 min senare och öppnade och startade sen och skulle precis lägga i en växel när motorn plötsligt dog. sen dess har startspärr/insprutningsfels lampan lyst regelbundet vid tändning och det har inte gått att få någon kontakt med bilen för att stänga av startspärren via nyckeldosan ir centrallåset.
Yttertemp.metern har fått spader med och visar +60 - 80C

Vi har prövat med extranyckeln och kollat alla säkringar samt att byta batterier i kontrollerna men inget vill få startspärren att släppa. det står att man ska kunna ta bort den med en fyrsiffrig kod som jag givetvis inte har. men även om jag skulle ha det och lyckas ta bort startspärren så skulle ju inte centrallåset fungera.

Bilen ger helt enkelt ingen respons på våra försök att aktivera/avaktivera med nyckeldosan. som om den inte fanns. nycklarnas kontrolllampor indikerar dock att de fungerar.

Snälla hjälp! vi fick bogsera hem den nu och kan inte använda den förräns detta är löst. Känner mig så j-vla skyldig för jag valde bilen till mamma..
jag bara måste få igång den...

Mvh
Daniel
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Hej hopp! Sök på "startspärr" vet jag! Står massor om d här på forumet.
I ditt fall låter d som mottagaren inte fungerar, ta bort innerbelysningen och kontrollera att inte antenen har läckt in vatten.
Kolla själva mottagaren så den inte är fuktskadad (härligt gröna kontaktytor), motionera kotaktstycket.
Lycka till!/Robban

PS: Ta bort antenen och täta med lite silicone oxå. Om d nu är fuktigt...
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

en kompis till mig råkade ut för att en clio "glömde bort" vilka nycklar som var till bilen,Vet inte hur man gör men man fick byta något till startspärren och lära den nycklarna igen...
Hawk
Posts: 4
Joined: 31 May 2004, 00:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Hawk »

vart finns den här "krock knappen" som någon nämde i en tråd om samma problem? I motorutrymmet? vilken sida, passagerar/förar sidan? kan den ha aktivierats utan att man ens stött emot den?
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

"Krocknappen" som nämns, sitter den på "vanliga" bilar? Åkte med en Lotus Elise på Kullen som åkte av under bron o ut i gräset, då nämnde ngn att de brukade sitta på de lite mer exklusiva bilarna. Jag hade själt inte hört talas om det tidigare.
Hawk
Posts: 4
Joined: 31 May 2004, 00:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Hawk »

kollade mottagaren och tog bort ärgningen på kontakterna samt kollade att det inte fanns någon fukt.. fortfarande ingen kontakt med bilen...
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Startar den till och stannar direkt? Prova att bryta strömmen en stund...
Hawk
Posts: 4
Joined: 31 May 2004, 00:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Hawk »

startar och stannar med en gång. ´har ej proovat att bryta strömmen. vad jag vet ska inte det hjälpa
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Kolla så du inte har fått fukt i färddatorn... det fick jag när jag tvätta min bil i en automat tvätt, hade då spoling underifrån, Jag gör aldrig om det igen, fick samma problem som du har. Fick lämna in bilen på verkstad som blåste rent i färddatorn å sen fungera det OK, Prova ta en högtrycksblås o blås rent, Bryt strömmen först bara för det kan också hjälpa.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Börja med att testa med koden, funkar bilen då är det ju garanterat IR-sändaren eller mottagaren i taket det är fel på..

Eftersom du valt bilen åt din mor borde du kollat om koden var med =), vilket den säkert inte är =), så då får du ta å ringa Renault och be dom fixa den, brukar vara gratis, jag har skrivit hur man gör flera gånger, men tagit bort det eftersom utomstående inte ska få det FÖR lätt att sno våra kära Lagunor, så om du fortf. inte vet vad jag pratar om ta å skicka mig ett mail..

När du vet att detta fungerar kan du börja felsöka, typ kontrollera efter fukt i takutrymmet (antenninfästningen läcker som ett såll på Lagunor) men om detta står det lite om du använder SÖK-funktionen.

PS
Har själv en dosa som inte fungerar och jag har pillat å pillat i den och den verkar fungera men mottagaren (som fungerar hur bra som helst med andra nyckeln) vägrar ta emot signalen.
Ninna
Posts: 7
Joined: 05 Nov 2004, 10:07
Location: Sweden

Post by Ninna »

Vad menar du med koden. Vi har en Laguna och problem med den ena nyckeln. den andra fungerar. har provat byta batteri men det verkar inte funka ändå. har via Volvo verkstad fått rådet att köpa ett nytt "kort" till nyckeln. men det kostar säkert 500 - 1000 kronor. sedan undrar jag om alla lagunor är känsliga när man låser upp med nyckel men måste stå väldigt nära och rikta nyckeln väldigt noga mot läsaren. min man har en Transporter och han kan ju låsa bilen på flera meters håll.
Ninna


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />Börja med att testa med koden, funkar bilen då är det ju garanterat IR-sändaren eller mottagaren i taket det är fel på..

Eftersom du valt bilen åt din mor borde du kollat om koden var med =), vilket den säkert inte är =), så då får du ta å ringa Renault och be dom fixa den, brukar vara gratis, jag har skrivit hur man gör flera gånger, men tagit bort det eftersom utomstående inte ska få det FÖR lätt att sno våra kära Lagunor, så om du fortf. inte vet vad jag pratar om ta å skicka mig ett mail..

När du vet att detta fungerar kan du börja felsöka, typ kontrollera efter fukt i takutrymmet (antenninfästningen läcker som ett såll på Lagunor) men om detta står det lite om du använder SÖK-funktionen.

PS
Har själv en dosa som inte fungerar och jag har pillat å pillat i den och den verkar fungera men mottagaren (som fungerar hur bra som helst med andra nyckeln) vägrar ta emot signalen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ninna
Posts: 7
Joined: 05 Nov 2004, 10:07
Location: Sweden

Post by Ninna »

sedan finns ett inlägg ang. färddatorn. - att man skall kolla så att den inte blivit blöt. var sitter den om man vill kolla detta och ev blåsa den torr
Post Reply