Allt är ok men den vill inte starta??

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Allt är ok men den vill inte starta??

Post by zerotonine »

Tje!

Efter att ha haft motorn demonterad en längre period så vill den inte starta nu efter jag har satt ihopa den igen. Kamaxlar och rem är bytt och är ihopa monterat så som det ska va. Allt verkar vara ok, den får gnista, soppan rinner fram bra till spridarna, plockade bort stiften och dom va fuktiga efter ett antal försök att starta motorn. StartGas funkar fint men den gör inte mer än att bara tända till.... Har varit framme med multimetern lite överallt och allt verkar stämma.

Nån som kan hjälpa mig med att lokalisera problemet??

Mvh
Sam B
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

Missade ju att klottra ner vilken motor det va!
F7P Clio 1.8i 16v -91
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Du råkar inte ha vänt tändföljden på fördelaren/tändkablarna?
Då kan man få dom problemen som du har,den startar till bara ,men baktänder o dör

MVH
Mogge
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

Nepp inte det som är felat... Den tänder inte alls, har kollat alla kontakter med multimeter.. allt visar ok. Det är nog inget maskinellt som är fel. Tippar på elsystemet... ska titta vidare. Alla tips är välkommna..

Mvh
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Bara en Ide.....Har du kollat triggergivarn på veven,om det nu finns nån sån på din bil.
BMW har en sån o då kan man få ett liknande fel som ditt,råkade ut för de på min första BMW.
Den var lös o fick ingen impuls från triggerhjulet.Bilen ville inte starta alls.

MVH
Mogge
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

Har kollat alla anslutningar och kontakter. Tror det är en form av en halvgivare som sitter där, men den funkar som den ska...

Mvh
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Ok,
det ända annat jag kan tänka mig,såhär utan att ha sett grejorna e följande,luftmängdmätare kass,tändspole,tändkablar,
felaktig tändföljd,Kamrem felaktigt inställd.(tex 1 varv fel på veven,motorn tänder då på fel cyclinder tex 4an istället för 1 an.)
Iallafall så hoppas jag att det löser sig,du verkar ha ett roligt koncept med en R5 med 16V motor.

MVH
Mogge
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

Har redan kollar allt du nämde, allt är ok så jag fattar inte vad det kan va. Kommer en kille på Tisdag som är speciallicerad på el-system så då ska han väl knäcka det...

Kolla min profil, ligger lite bilder nu..
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Jag hittar fortfarande inga bilder,
Jag såg i GIK tråden att du hade lagt bilder i din profil,
men jag får inte fram dom.E de på medlemssidorna?Dom kommer jag inte åt än.Jag vet inte om det e min webbläsare som inte klarar det
för jag kan inte heller hitta "smileys" när jag skriver på forumet,jag ser andras smileys men jag kan inte lägga till dom själv,
jag använder MAC/safari webläsare.

MVH
Mogge
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Förresten,
jag såg att du bor i Höör,själv bor jag i Helsingborg men jobbar i Malmö.
Man kanske kunde få lov att köra förbi dig nångång och komma in o titta på din bil.
Hade varit väldigt kul,eftersom jag själv håller på med en GTE.

MVH
Mogge
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mogge</i>
<br />Förresten,
jag såg att du bor i Höör,själv bor jag i Helsingborg men jobbar i Malmö.
Man kanske kunde få lov att köra förbi dig nångång och komma in o titta på din bil.
Hade varit väldigt kul,eftersom jag själv håller på med en GTE.

MVH
Mogge
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det kan du få göra när bilen rullar. Känns inte rättvist att visa den ofärdig, ger fel intryck...

mvh
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Skicka ett mail när den rullar,
e den besiktigad med 16V motorn?

mvh
Mogge
Posts: 242
Joined: 21 May 2004, 16:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Mogge »

Hur gick det idag Sam?Fick ni liv i pärlan.

MVH
Mogge
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

En kille från tyskland håller på att göra ett nytt kopplingschema som jag ska använda så då kommer det att gå bra. Vet nu att det är ett par sladdar som jag saknar/sitter fel.

Bilen kommer att vara laglig. SFRO är inblandade i projektet, har gjort en förbesiktning. Nu är det bara att få liv i den och köra ner till SFRO och göra en slutbesiktning/körbarhetsprov. 3000spänn kostar det men det är den lätt värt att slippa strula med besiktningen sen är det ju för ens egen skull med. Skulle inte vilja köra den utan alla förstärkningar som jag har fått göra..

4-5m 4X4cm fyrkantsrör har fått gå åt, ligger även 2mm bockad plåt som förstärkning av tröskellådorna...

Vi höres på mailen.. mvh!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Hade han någon motivering för att man måste förstärka så mycket för den motorn? GTT har ju 115hk eller 120hk kommer inte ihåg ,alltså bara 17hk mindre än i 16v motorn,du har ju visserligen ingen Gte,som borde ha samma kaross,men det skiljer nog inget i karossen....
Post Reply