Byte av lampor i instrumentbrädan i Laguna -94

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Cap
Posts: 12
Joined: 13 May 2004, 15:58
Location: Sweden

Byte av lampor i instrumentbrädan i Laguna -94

Post by Cap »

Lampan till varvräknaren fungerade inte när jag köpte bilen för ca ett år sedan. Det var ju inga problem eftersom lampan till hastighetsmätaren lös upp tillräckligt för att se.

Men förra månaden så slocknade den också och jag tycker att det börjar bli väl mörkt. En polare tyckte att "det är ju bara att sälja den på dagen" =) Men jag vill nog ha det ordnat fram på höstkanten iallafall.

Är det ett j-vla meck att byta dem? Behöver man riva ner hela intrumentbrädan, och är det i så fall krångligt?

Vidare har jag ett glapp i givaren för ABS:en. Varningslampan börjar lysa någon gång i veckan men slocknar alltid när jag startar om bilen. Någon som har någon idé?

Vidare skulle jag behöva riva dörrsidorna för att limma upp vinylsidan som har börjat släppa vid rutorna. Kostar det mer än det smakar att riva dessa eller är det relativt enkelt?
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

No problemo, så svårt är de ju inte att riva instrumentpanelen. Två skruvar upptill, rycka loss plattan ovanför ratten. sen har jag för mig att de är några skruvar bakom svarta plasten, dvs den biten där de två skruvarna sitter.
När det gäller dörrsidorna så tror jag att de är relativt enkelt, mycket har man rivit i men inte dörrsidorna desvärre..

Lycka till!
Cap
Posts: 12
Joined: 13 May 2004, 15:58
Location: Sweden

Post by Cap »

Det låter ju som att det finns hopp iallafall.

Inte som när Bosse bildoktorn fick frågan hur man bytte lampor i en volvo och han menade på att det bara var att glömma det. Och han verkar ju inte främmande för att lägga några timmar i garaget.
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Jag hade exakt samma problem som "Cap" hade gällande ABS, För min del gick det bra att spruta 556 Spray vid givarna som sitter bak vid hjulet. Då försvann problemet o alla lampor slockna o allt ser ok ut, Men så fort det börja regna så lyser det som en julgran´s belysning i instrumentpanelen. Spruta jag mer så försvinner det, Att byta givare bak kostar ju en hel del.... hoppas bara att det blir en regnfri sommar. // Mikael
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Instrumentbrädan är superenkel, tar 10 min ungefär, om du anväönder SÖK-funktionen så har jag gjort en ganska utförlig beskrivning tidigare.. förresten är det 4 lampor per mätare.

Dörrsidorna är rätt enkla dom oxå.. akta bara så du inte bryter av piggarna när du tar loss sidan.

Till ABS-problemet kan jag bara säga join the club.. det är ett oerhört vanligt fel, och visst, det kan vara givarna (å då blir det dyrt) MEN oftast, och detta gäller ALLA bilmärken, så är det bromsklossarna som låser sig, så om lampan lyser, prova bromsa hårt några gånger, slocknar den inte så kör ett tag och gå sen ut å känn på skivorna, är någon varm kan du knacka på oket så ska lampan slockna!

Till dörrsidan och Instrumentbrädan finns det utmärka illustrationer i Haynesmanualen (kostar inte många kronor på Biltema)
Cap
Posts: 12
Joined: 13 May 2004, 15:58
Location: Sweden

Post by Cap »

Tack för hjälpen vargen. Jag såg dessutom att biblioteket (det var ju inte igår man var där) hade Haynesmanualer för utlåning.

Nu är det bara en sats torxbits som står mellan mig och en lysande instrumentbräda!
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Jo, det har dom i en del städer (glömde säga det, jag tycker dock man kan köpa sig en för dom var inte så fasligt dyra)..

Torxbitssats finns på Biltema för 9,90:- har köpt tre satser så jag säkert ska ha en torxbit till hands ;)
Post Reply