Dålig effekt ACn

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Dålig effekt ACn

Post by belzebub »

Hej på er allihopa.
Jag har två frågor angående ACn på min Laguna -97 2.0 RXE.
Bilen är utrustad med ECC (automatisk AC) och fläkten snurrar inte alls lika mycket som man skulle vilja. Tex om bilen har stått i solen några timmar under dagen och kupén är väldigt varm så går fläkten på för fullt, men bara i någon minut. Inte alls tillräckligt för att kyla ner luften till den temp som jag angivit. Sen ligger den bara på lågvarv.

Jag undrar även om det ljudet som man hör vid fötterna på passagerarsidan som har med ACn att göra. Det låter som ett relä som går på och av emellanåt, men det är mer ett skramlade ljud om den.

Någon som har svar på hur man kan fixa problemet med den taskiga kylningen och om ljudet ska vara så.
Kan det vara tempgivaren som är knas eller har ni några andra ideer ?

mvh Jonas
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Har inte lyssnat särskilt mycket på reläerna.. men visst ska det sitta nån AC-dosa där..

Ang kylan så är det ungefär likadant för mig.. får du kyla om du trycker fläkten på MAX? isf borde det ju vara givaren, detta har jag själv funderat på..
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Jadå. om jag kör på fläkten för fullt så får jag kyla så det räcker.

Prova att lyssna där nere vid passagerarsidan då du trycker på och av ACn och svara gärna sen om du hör nåt.

Om du inte gör det så får jag skruva isär det och kolla vad det är som kan låta.
tack på förhand.
Jonas
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Har du kollat i displayen på ECC:n om det står SERVICE?
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Ja det är klart...Annars hade jag ju inte ens ställt frågan i detta fora.
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Ursäkta! Ibland kan man glömma det som är enklast.
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Hejsan Kunde inte undgå att läsa angående Ac, Jag ett likadant problem som Jonas. Har en exakt likadan bil. Men jag har inte det ljudet vid relät. Frågan är igentligen är om man skall byta givaren som sitter brevid inställningarna, måste man inte byta ut hela apparaturen som sitter vid AC`n ? Mvh Mikael
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Vet inte direkt om jag kan säga att det här är ett så stort problem för mig.. jag får ju ändå kylan om jag vill ha.. däremot har jag märkt att den kyler bättre när jag INTE har på stereon eftersom den absorberar rätt mycket värme skulle jag tro att givaren känner av denna värme på något sätt, MEN då borde den ju kyla MER eller hur ;) hsh så har jag glömt lyssna, stänger som nästan aldrig av AC'n.. ska försöka idag..
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Vet någon hur mycket AC ska kyla ner i antal grader om man har max effekten på. Själv har jag testat o den kyler ner till +9 grader. Skulle vilja att den kyler liter mer. Jämför man med andra bilar med AC så tycker jag personligen att det blir kallare.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Asså, du får ju inte kyla hur mycket som helst i alla länder.. så det beror väl på det landets regler.. plus 9 låter alldeles för kallt egentligen, men säkert fullt normalt.
mikber
Posts: 50
Joined: 14 May 2004, 09:41
Location: Sweden
Contact:

Post by mikber »

Ok ! jag får väl nöja med +9 grader. Det är ju inget stort bekymmer det jag har.... Men men nyfiken som man är.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

du får väl göra det..
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

en annnas ECC vill bara komma ner till +27Så man får väl ta och kolla det nån dag, varför ska allting gå sönder för....
Per Håkansson
Posts: 45
Joined: 06 Feb 2004, 18:35

Post by Per Håkansson »

Kollade Scenicen å den gick ner till +7, Men tycker ändå att det är dålig fart på kylan.
Men kom i håg när ni kollar ac'n, Hur varmt det är ute om det är typ 10+ så är det lätt att få den att gå ner till typ +6-7 så kolla gärna en dag då det är typ +20.
sammy
Posts: 2
Joined: 25 Aug 2004, 12:15
Contact:

Post by sammy »

Hej ..
Jag har nästan samma problem med ECC:n , det kommer litten kall luft + litten varmtluft men inte som det ska vara, och det kommer Service fram efter 1 min.. vi har kollat reläjn och alla säkringar .. gamla ägaren har gjort felsökning och de sa att det kan vara reglaget (14 knappar) så ringde och kollat om man kan ha samma has bilia men det måste vara samma numer som min, kan det vara sant?

Vad ska man göra mer
Post Reply