Renault Mégane II 1,6 2004 kamaxelgivaren, kortslutning till B+
Moderator: Forumpolisen
Renault Mégane II 1,6 2004 kamaxelgivaren, kortslutning till B+
Hej, för några veckor sedan fick jag meddelande i panelen "check injection". Någon vecka senare tändes service lampan och ytterligare en tid senare motorlampan. Felkoden är kamaxelgivaren, kortslutning till B+. Jag kan inte mäta spänning på givaren. Bilen har tappat effekt på höga varv. Tar lång tid att komma upp till 120 km/h.
Jag har bytt motorolja och filter. Bytt kamaxelgivaren. Släckt lamporna med dator men felkoderna kommer tillbaka. Tips?
Jag har bytt motorolja och filter. Bytt kamaxelgivaren. Släckt lamporna med dator men felkoderna kommer tillbaka. Tips?
pamela morgan
Re: Renault Mégane II 1,6 2004 kamaxelgivaren, kortslutning till B+
Den drar mer bensin än vanligt såg jag nu också.
pamela morgan
-
- Posts: 134
- Joined: 30 Dec 2018, 06:33
- Firstname: Toni
- Surname: Henriksson
- Location: Oftast Torsby
Re: Renault Mégane II 1,6 2004 kamaxelgivaren, kortslutning till B+
Ja, se franska bilar... Inte byggda som andra.
Motorlampa tändes på min Megane 06.
Kollade koder på verkstad. Sensor vänster framhjul.
Bytte sensor och hjullager med magnetkrans. Inget bättre.
Bytte kamaxelgivare, gammal tändspole mm.
Ingen förbättring.
Grannen, bilmeck, kom med sin utrustning för att göra egna avläsningar av felkoder mm. Hittade inget.
När han skulle gå, motorn gick på tomgång, så lyste bromsljusen! Till och från. Bromsljuset tändes och slocknade lite omvartannat.
Det var hela tiden en liten plastbit som var borta vid bromspedalen. Plastbitens uppgift kanske var att ta upp lite av kraften, när pedalen släpptes.
Det blev för stort avstånd till bromsljuskontakten, när pedalen släpptes helt. Hade förmodligen rivit loss plastbiten när jag hade ned pedalstället gör att fixa kabel mellan fläkt motor och motståndsbrygga.
Jag tror att nån funktion i bromsljuskontakten förutom att tända bromsljusen även drar ned motorns effekt när man bromsar. Nu drogs effekten sporadiskt ned lite då o då. Motorns effekt kom o gick.
Alltså det går inte att "vänsterbromsa" samtidigt som man vill gasa, så som man gjorde på gamla Volvo, när man buskörde.
Så kolla du nere vid överänden av bromspedalen och kontakten. Eller om det kanske var två kontakter?
Motorlampa tändes på min Megane 06.
Kollade koder på verkstad. Sensor vänster framhjul.
Bytte sensor och hjullager med magnetkrans. Inget bättre.
Bytte kamaxelgivare, gammal tändspole mm.
Ingen förbättring.
Grannen, bilmeck, kom med sin utrustning för att göra egna avläsningar av felkoder mm. Hittade inget.
När han skulle gå, motorn gick på tomgång, så lyste bromsljusen! Till och från. Bromsljuset tändes och slocknade lite omvartannat.
Det var hela tiden en liten plastbit som var borta vid bromspedalen. Plastbitens uppgift kanske var att ta upp lite av kraften, när pedalen släpptes.
Det blev för stort avstånd till bromsljuskontakten, när pedalen släpptes helt. Hade förmodligen rivit loss plastbiten när jag hade ned pedalstället gör att fixa kabel mellan fläkt motor och motståndsbrygga.
Jag tror att nån funktion i bromsljuskontakten förutom att tända bromsljusen även drar ned motorns effekt när man bromsar. Nu drogs effekten sporadiskt ned lite då o då. Motorns effekt kom o gick.
Alltså det går inte att "vänsterbromsa" samtidigt som man vill gasa, så som man gjorde på gamla Volvo, när man buskörde.
Så kolla du nere vid överänden av bromspedalen och kontakten. Eller om det kanske var två kontakter?
/ Toni Henriksson, Torsby