Renault Clio II (2001) med 2 olika startproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
drob
Firstname: Robert
Surname: Robert

Renault Clio II (2001) med 2 olika startproblem

Post by drob »

Hej ni kunniga människor!

Min gamla Clio har en längre tid haft 2 olika startproblem som jag hoppas någon här känner igen och kan tipsa om åtgärd.

Det vanligaste felet som inträffar ett par gånger i månaden är att när jag vrider på nyckeln så tänds ljusen, radion börjar spela osv men i övrigt inte ett smack. Startmotorn rör sig inte ur fläcken. Inga klick hörs. Inget....
Väntar men några minuter så brukar det funka och bilen startar direkt och går sedan bra.
Det andra lite mer sällsynta felet som kanske händer ett par gånger per år är att jag vrider på nyckeln och startmotorn börjar gå bara för att sluta efter ca 3 sek trots att jag inte släpper nyckeln. Motorn tänder inte.
Även detta problem brukar försvinna av sig självt om man väntar några minuter
Hör dessa problem ihop över huvud taget? Jag förmodar att startspärren kan vara inblandad i alla fall nåt av problemen?
Startproblemen uppstår oftast när man kört en stund och motorn är varm tex kört till affären och kommer ut igen för att åka hem. Kallstarter är oftast inga problem.
Alla tips och förslag mottages tacksamt :)
/Robban
drob

Re: Renault Clio II (2001) med 2 olika startproblem

Post by drob »

261 visningar och ingen som har nån input.... trist :(
Nu på morgonen efter 2st korta resor vägrar den återigen att starta.
Startmotorn går ca 3 sek och stänger av. Inga tändningsförsök alls.
Immobiliser-lampan lyser konstant. Inga blinkningar.
Har läst mig till att det kan bero på att att bilen tror att det är något fel och därför inte startar när den lyser konstant och alltså således inte är relaterat till nyckeln. Stämmer det?
Alla idéer och tips mottages tacksamt.
Mvh
/Robban
drob

Post by drob »

Sjukt dött forum måste jag säga....
Men kanske kan det hjälpa nån om jag berättar vad jag gjort för att fixa problemet (om jag nu gjort det vill säga... men än så länge funkar det).
Efter att ha sökt på nätet så tycks många ha problem med antingen nyckeln och/eller vevaxelgivaren. När det gäller vevaxelgivaren så tycks det inte vara givaren i sig som är problemet utan snarare glappande kontakt.
Jag har inte bytt givaren men däremot tagit isär kontakten och smörjt med 5-56 och satt ihop igen.
När jag ändå hade 5-56 i näven och bilen upplyft så sprutade jag också på andra synliga givare, jordflätan, batteripolerna osv.
Jag har också öppnat bilnyckeln och lödat om samtliga lödpunkter på det lilla kretskortet i.
Detta var 6 dagar sedan och bilen har sedan dess startat utan problem varje gång :)
Kan såklart vara en ren tillfällighet också men det återstår att se....
/Robban
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Bra att du återkopplade. Forumets levnad hänger på dig som användare. Vet att många flyttat fokus till Facebook och CRS-gruppen där.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply