partikelfilter fullt - orsak?
Moderator: Forumpolisen
partikelfilter fullt - orsak?
På väg till jobbet för ett tag sen så ploppade varningsmeddelandet "Engine Failure Hazard" i röd text upp med ett aggressivt pip. När vi besökte vår vanliga verkstad och de kollade felkoderna så visade det sig att det var igensotat diesel-partikel-filter. Fick detta bekräftat av en specialistverkstad - det är filtret och inte sensorerna.
Den vanliga orsaken till detta får man höra är att man kör korta sträckor eller man kör mycket krypkörning, så att motorn aldrig får bli varm eller bränna rent filtret ordentligt. Dock körs bilen oftast till/från jobbet, 4 mil enkel resa med mestadels 70-väg, helt utan köer på morgonen, ibland en del köer på eftermiddagarna. Bilen har även gått snart 12.000 mil utan det här problemet tidigare.
MEN.. Här kommer det intressanta jag undrar över; Bara kanske 15km innan felet uppträdde så var bilen inne på verkstad och fick intercoolern påkopplad igen efter att samma verkstad klantat sig och glömde koppla på den vid föregående verkstadsbesök. Så följande:
1. Hämtade ut bilen på verkstad
2. Körde cirka 2.7 mil med intercoolern losskopplad, landsväg, kanske 50-60km/h pga. dålig ork i motorn
3. Körde tillbaka till verkstan, lät bilen stå där över helgen tills dom kopplade på intercoolern igen
4. Hämtade bilen på måndagen, körde cirka 12km hem
5. Tisdag morgon, körde cirka 3km, "Engine Failure Hazard" dyker upp utan förvarning
Att köra utan intercooler eller med en trasig sådan har jag hört ska påverka bränsle/luft-blandningen som motorn får. För lite luft betyder mer sot, det vet alla som mekat med förbränningsmotorer.
Mer sot... betyder väl igensotat partikelfilter? Speciellt om motorn är kall? Minns min gamla terrängbil-40 som på fullt gaspådrag när man startade den kall gav ifrån sig ett svart moln som världen inte skådat sedan ånglokens tid. Någon som med bestämdhet kan säga om intercoolern varit boven i dramat eller inte?
Den vanliga orsaken till detta får man höra är att man kör korta sträckor eller man kör mycket krypkörning, så att motorn aldrig får bli varm eller bränna rent filtret ordentligt. Dock körs bilen oftast till/från jobbet, 4 mil enkel resa med mestadels 70-väg, helt utan köer på morgonen, ibland en del köer på eftermiddagarna. Bilen har även gått snart 12.000 mil utan det här problemet tidigare.
MEN.. Här kommer det intressanta jag undrar över; Bara kanske 15km innan felet uppträdde så var bilen inne på verkstad och fick intercoolern påkopplad igen efter att samma verkstad klantat sig och glömde koppla på den vid föregående verkstadsbesök. Så följande:
1. Hämtade ut bilen på verkstad
2. Körde cirka 2.7 mil med intercoolern losskopplad, landsväg, kanske 50-60km/h pga. dålig ork i motorn
3. Körde tillbaka till verkstan, lät bilen stå där över helgen tills dom kopplade på intercoolern igen
4. Hämtade bilen på måndagen, körde cirka 12km hem
5. Tisdag morgon, körde cirka 3km, "Engine Failure Hazard" dyker upp utan förvarning
Att köra utan intercooler eller med en trasig sådan har jag hört ska påverka bränsle/luft-blandningen som motorn får. För lite luft betyder mer sot, det vet alla som mekat med förbränningsmotorer.
Mer sot... betyder väl igensotat partikelfilter? Speciellt om motorn är kall? Minns min gamla terrängbil-40 som på fullt gaspådrag när man startade den kall gav ifrån sig ett svart moln som världen inte skådat sedan ånglokens tid. Någon som med bestämdhet kan säga om intercoolern varit boven i dramat eller inte?
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: partikelfilter fullt - orsak?
Kläm åt verkstaden anser jag. De får ta fullt ansvar för detta. Du skriver inget om vilken bil, modell eller motortyp. Annars är differenstrycksmätningen över partikelfiltret ett relativt vanligt fel så tryckslangarna eroderar inuti. Du borde nämligen fått en förvarning om att det var nästan fullt i filtret.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: partikelfilter fullt - orsak?
Renault Megane III, årsmodell 2011, 1.5 diesel.
Så du skulle alltså säga att det berodde på intercoolern?
Så du skulle alltså säga att det berodde på intercoolern?
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: partikelfilter fullt - orsak?
Jag är inte tillräckligt kunnig för att svara på det. Det låter misstänkt med intercoolern, men det kan finnas annat som bör kollas upp. Exempelvis varför du inte fått någon varningslampa för hög fyllnadsgrad i filtret.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: partikelfilter fullt - orsak?
Hej !
ref till:
Körde cirka 2.7 mil med intercoolern losskopplad, landsväg, kanske 50-60km/h pga. dålig ork i motorn.
Då du har engine hazard så går bilen in i limphome, vilket gör att du skall kunna ta dig till verkstaden så fort du bara kan, Att du har kört 2.7 mil utan intercooler fyller inte upp partikelfilterat så snabbt.
Hur mångra gram var det i partikelfiltret när dom läste av parametrarna ?
Är den under 20gram ?
Kan man rädda den med en regenerering ?
- X
ref till:
Körde cirka 2.7 mil med intercoolern losskopplad, landsväg, kanske 50-60km/h pga. dålig ork i motorn.
Då du har engine hazard så går bilen in i limphome, vilket gör att du skall kunna ta dig till verkstaden så fort du bara kan, Att du har kört 2.7 mil utan intercooler fyller inte upp partikelfilterat så snabbt.
Hur mångra gram var det i partikelfiltret när dom läste av parametrarna ?
Är den under 20gram ?
Kan man rädda den med en regenerering ?
- X