I början av sommaren lämnade jag in min Scénic 2,0 16V på den lokala verkstaden för stor service inkl. kamremsbyte, då jag tänkte att jag ändå skulle ha kvar den i ett par år till, och det var dags för kamremmen.
Vid upphämtningen av bilen noterade mekanikern ett knackande ljud som han verkade säker på berodde på en ventillyft, och föreslog att jag skulle boka en ny tid längre fram för att åtgärda detta. Han sa att det kan uppstå sådant ljud efter byta av olja om man kört med gammal olja för länge.

Efter mindre än två veckor har jag kört bilen ca 100 mil, och var på väg hem från jobbet när bilen plötsligt slutar svara på gas, och motorljudet blir annorlunda. Lite som att den kvävdes. Felkod: Check Injection. Bilen gick inte att starta efter detta. Resultatet blev en bärgning, då assistansgubben inte fick igång bilen heller.
Verkstaden har analyserat och konstaterat att en skruv lossnat/gått sönder från VVT-drevet, och orsakat en reva i kamremmen. Resultatet är att remmen måste bytas igen.
Frågor:
1. Kan den lossade skruven från VVT-drevet orsakat motorstoppet, eller är det troligare att något ännu allvarligare har hänt med motorn som en följd av den lossnade skruven?
2. Kan verkstaden ha gjort något fel som orsakat det uppkomna problemet? Missat något vid servicen?
3. Jag pratade kort med en Renault-tekniker som nämnde att "om remmen kuggat mer än 2 kuggar så är det kört för motorn", att det skulle bli en för dyr reparation då ventilerna troligen skadats då.
Verkstaden har gått med på att göra arbetet på sin bekostnad om jag står för delarna för ett nytt kamremsbyte (ca 4000kr, så jag antar att det är mer än bara remmen de tänker byta isf.). Eftersom det är en gammal bil bil vill jag definitivt inte lägga ner mer pengar om jag ändå måste skrota den sen.
Några tankar?