Dålig lukt fläkt/ac

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Dålig lukt fläkt/ac

Post by kmfdm »

Hej!

Sedan förra sommaren efter en regning period, har min annars så underbara [:D] bil (Mégane Coupé 1,6:a årgång 1999) börjat sprida diverse odörer när man använder fläkten på henne. Det luktar surt. Något i stil med vinäger, ättika eller gamla svettiga strumpor. [xx(][xx(][xx(] Det är inte lika påtagligt när man använder AC:n. Är det någon som vet vad det kan vara? Har fått höra att det eventuellt kan vara svampar som förökar sig i fuktigt väder. Någon annan som varit ute för samma sak? Hjälper det att byta pollenfilter? Är det hål på nån slang så att det droppar kylarvätska? Skall man kolla Ac:n?
Några tips, någon?
Doftgran är inte att tänka på...[V]
neros
Posts: 7
Joined: 15 Apr 2004, 10:39
Location: Sweden

Post by neros »

Köpte en Scenic nyligen. Kände vid första pådraget av ac:n att det luktade = "kattsk*t"! Efter det endast en liten förnimmelse av denna odör. Kanske orsaken kan vara att ac:n inte varit igång på länge? Off season. neros
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Kolla pollen filtret först och främst, kan samlas mycket sk*t där. Blir det sen lite fuktigt så bildas rena mögelhärden, då luktar det INTE hallontårta:)
Samma sak kan ju hända med evaporatorn, detta motverkas genom att ALLTID köra med ac:n påslagen. Har det nu gått så långt att man har dålig lukt så finns det en odörborttagare att köpa, Renault har en egen men det finns säkert något universialmedel oxå.
Brukar vara en sprayburk med en lång slang som ska appliceras på evaporatorn.
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Kollat så det inte ligger nån död mus nånstans? Annars e mögel ett bra tips...
Vill ju inte att bilen ska stinka om man får finbesök i passagerarsätet :)
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Partikelfiltret behöver bytas oftare än man tror! Är det inte rent och blir genomblött luktar det gräsligt illa. Tipset om död mus är inte gripet ur luften det heller, det har hänt mig!
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tack för alla tips allihopa!

Skall till min Renault-doktor med "Ärtan" på fredag. Brukar köra med Ac:n rätt ofta även vintertid, så jag tror inte att den är dåligt motionerad. Pollenfiltret kollade jag förra sommaren när det började stinka, men det kan man ju byta nu ändå.
Var letar man med fördel efter döda möss???!!?
[:)]
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Tips för att INTE få upp möss o råttor i bilen är att ha granris/enris under bilen... alltså bara barren, utströdda på golvet.

Mössen letar in sig där det är varmt.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Detta lämpar sig väl bäst för garageboende Renaulter? Tror inte att det tipset funkar på min utomhusparkering, då man sällan får behålla sin "favoritplats".
Grannarna: Kolla, nu bygger hon bo och bäddar hon åt sin bil åxxå. Oj oj oj...
Tack ändå!
[:D][:D][:D]
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Pollenfiltret är bytt, och nu luktar det hallontårta i bilen igen!
[:)][:D][:)]
Så enkelt det var att åtgärda!
neros
Posts: 7
Joined: 15 Apr 2004, 10:39
Location: Sweden

Post by neros »

Vart sitter pollenfiltret?
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Pollenfiltret sitter under listen på luftintaget vid förarsidan. Det finns två plastmojar som man öppnar och under där får man lossa på två skruvar med torxmejsel för att komma åt filtret. Inte så komplicerat.
peter
Posts: 15
Joined: 28 May 2003, 22:53
Location: Sweden

Post by peter »

Pollenfilter på lagunan ser lätt ut men ack så knixigt:
http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_ ... yOba1b.pdf
/peter
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

[xx(]
"favorit i repris" - det hjälpte ej att bara byta pollenfilter. Blev ej av med den sura lukten, så - Lämnade in bilen till firma som håller på med ac för en antimögel behandling. Ganska simpelt, när man väl fick veta hur det går till. På min bil sitter kylelementet till Ac:n bakom pollenfiltret..kallas åxxå evaporator (fick jag veta). Kan ju dela med mig av det jag fick veta ifall nån annan råkar ut för samma problem. Där bildas tydligen bakterier/svampar som förökar sig i fuktigt väder. Dom gillar tydligen att "käka" på kylelementet (dålig metall legering, eller smaklig blandning?).
Först plockade dom ut pollenfiltret. Satte på värmen i bilen på max och lät den gå i ca 20 min. Sedan hällde dom i odörmedel och lät värmen/ac stå på ytterligare 40-45 minuter. Så fick bilen kallna. Det var i princip hela antimögelbehandlingen. Ganska dyrt...1200 kr. Bara vätskan kostade 395 spänn. Men nu vet man hur man skall gå till väga OM det händer igen. Då kan man ju göra det själv...Behandlingen skall tydligen räcka ett år. I värsta fall (om man inte står ut med lukten) får man byta kylelementet.
Dyr historia tydligen - runt 10 000.
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cotech</i>
<br />Kolla pollen filtret först och främst, kan samlas mycket sk*t där. Blir det sen lite fuktigt så bildas rena mögelhärden, då luktar det INTE hallontårta:)
Samma sak kan ju hända med evaporatorn, detta motverkas genom att ALLTID köra med ac:n påslagen. Har det nu gått så långt att man har dålig lukt så finns det en odörborttagare att köpa, Renault har en egen men det finns säkert något universialmedel oxå.
Brukar vara en sprayburk med en lång slang som ska appliceras på evaporatorn.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


Kom ihåg att ALLTID ha ac.n påslagen, då får evaporatorn en chans att torka.
Du kanske har det kmfdm, men jag vet att många håller på och knäpper på den där knappen hela tiden i hopp om att spara någon liten bensindroppe. [:(!]
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Har AC:n påslagen 8 ggr av 10, inte alltid dock. Bilen dricker så lite att det inte är lönt att snåla...(0,59 landsväg långa sträckor, stadskörning 0,72) [:)]
Post Reply