Inne på andra clion.

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

A-K

Inne på andra clion.

Post by A-K »

Den 29/4 ska jag ner och hämta min nya clio.
den förra var en 1,2 Trend 3d. hade bara gått 155 mil vid inköp och var 2 år gammal, ett klipp, men jag lyckades med att bara äga den 6 månader. Vajer räcke i sidan e inget bra för bilen, men men sånt som kan hända.

Så nu ska jag hämta en 02:a 1,2 16V, skiffergrå metallic med AC o stereo. Ska bli skönt att ha bil igen, saknar ju det

E himla nöjd med Clio och lär ha det till jag behöver större bil.
vargen

Post by vargen »

hmm 1,2:or.. du kör myket i stan alltså?

kul att du hittat "din bil" iaf.. sånt verkar kännas skönt..
A-K

Post by A-K »

en del, men även en del motorväg. Man klarar sig bra med en 1,2:a. Man får ju köpa bil som man har råd med...
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Nej det är klart tycker man 1,2 duger,så behöver man inte köpa dyrare,jag skulle aldrig kunna tänka mig en 1,2,dessutom skulle den dra lika mycket som en större motor för den hade fått jobba mer.det är ju pyggmevrid i en sån liten puffra...
A-K

Post by A-K »

den drar mindre än en större motor. Min förra drog snitt 0,7 l/mil mkt stadskörning då och med dubbdäck. körde på 0,6 l/mil med dubbdäck på landväg.

Jag e tjej och behöver ej ha ett monster till bil. Man kör lätt i 130 på motorvägen,trots futtiga 60 hk.

Köper bilen för att jag tycker designen e snygg. Ska ju vara ph2.
tur man lyckades få ut vad man ville för den krockade...
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

Nä precis, man köper bil efter behov, smak och tycke. Och smaken är som bekant som baken... Tur är väl det :-D

Grattis och lycka till med nya bilen!
Mr. Pink

Post by Mr. Pink »

Men 1,2 16v är väl rätt pigg ändå med 75hk? Morsans bil (clio 1,4-00) har ju också bara 75hk vilket räcker gott och väl.
Den bilen tycker jag är extremt trivsam att köra.:) Och ac är ju också lyx på en sån liten bil.
A-K

Post by A-K »

ska ta det lugnt med den nya bilen så man håller den i sina ägor mer än 6 månader.

Men vet i alla fall att det är en säker bil om man krockar, gick nämligen ur bilen själv och hela vänstersidan e kvaddad.

Men det komiska e att de som bärgade verkar tro det e mest killar som krockar.
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

Tja, statistiken visar väl på att det är mest killar som krockar? Faktorer som ofta brukar nämnas är att de håller för hög hastighet, överskattar sin egen körförmåga, är lite "djärvare" än tjejer osv. Så det är nog befogat att tro det.
A-K

Post by A-K »

Det e samma som att skriva att en bil e tjejkörd. E den körd av mig så kör jag mer som en kille....
Tror inte vi tjejer kör mkt bättre än killar. men kanske det att det e fler killar som kör bil.
Jag som tjej tycker även om att köra fort.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jag tycker åxå om att köra fort, det är därför jag inte har en (liten) motor,angående stora motorer och bränsle förbrukning,jag åkte långkörning till norge med en 68hk skoda diesel pickup (tom)ca 0,67 landsväg,tycker jag är ganska mycket.det går att ha samma förbrukning på en mycket starkare bensinare,bara för motorn är så slö att man måste ha plattan i mattan hela tiden,jämförde en 170hk R saffrane quadra med en 268hk R saffrane biturbo,körde samma väg efter varandra vilken drog minst,jo biturbon ca 100hk starkare (den körde först så eventuellt slipstreaming är till quadrans fördel),med min gasfot skulle jag nog köra på en liter i snitt med en 1,2 clio...jag känner en tjej hon kör som en dåre hon skulle behöva en 4laban eller något sånt för att få ner farten..[:D]
A-K

Post by A-K »

Japp, men som sagt. klarar mig bra med min förra bil o lär nog göra det med denna osså.

hur skulle du kunna dra 1 liter?? med tanke på att jag vid stadskörning inte ens gör det...
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by A-K</i>
<br />Japp, men som sagt. klarar mig bra med min förra bil o lär nog göra det med denna osså.

hur skulle du kunna dra 1 liter?? med tanke på att jag vid stadskörning inte ens gör det...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ja det gör du säker,hoppas det går bra med den nya bilen,och akta dig nästa gång kan du slå dig själv,och det vill vi ju inte..jag har aldrig testat vad jag skulle få för förbrukning jag bara antog det med tanke på hur jag brukar köra...
A-K

Post by A-K »

Nu är bilen då hämtad.
Samma dag som jag hämta den upptäckte de en bula på motorhuven, pga att ngn hade tryckt nmer den vid stängning. SÅ den fick de fixa till åt mig innan jag körde från Bilia.
E himla nöjd med bilen, märks att motorn är piggare än den gamla....
Miss Mégane

Post by Miss Mégane »

Grattis & lycka till med nya Clion!
Har kört Renaulter av olika storlekar och hk, allt från lilla Twingo med 60 hk till Safrane Biturbo med 268. Går att få fortkörningsböter hur eller hur. Fast ju "busigare" bilen känns, desto lättare hamnar man i pappa Blå:s klor. Min Mégane t ex gör det rätt svårt att hålla sig i närheten av hastighetsbegränsningarna. Kan å andra sidan bli ruskigt frustrerad om man inte har tillräckligt med kräm under huven för att skaka av sig någon "medtrafikant" som man tycker kör ointelligent... Som vanligt; finns plus och minus med det mesta.
Post Reply