Megane Sports Tourer 2015
Moderator: Forumpolisen
-
- Firstname: Mikael
- Surname: Gustafsson
Megane Sports Tourer 2015
Jag köpte en ny Megane Sports Tourer 2015 1.5 DCI. Nu har det visat sig att en stötdämpare fram ger ifrån sig konstiga knäppljud. Detta är ngt som inte Renault vill bekosta utan de vill att jag som kund ska betala 10500:- för byte av dämpare på båda sidor. Jag har kört prick 3000 mil och känner mig väldigt besviken på att detta redan uppstått. Återförsäljaren har erbjudit sig att betala hälften men det känns inte bra att överhuvudtaget betala för en sådan här sak på en så pass ny bil. Jag har även haft läckage vid regn in i bakluckan via bromsljuset på bakluckan samt vattenansamling i ledljus fram. Detta har dock åtgärdats omgående men det är ändå irriterande saker. Är det någon mer än jag som haft liknande problem på en så pass ny bil. Tycker ni att det är rimligt att köparen ska stå för kostnaden? Bilen är servad på Renaultverkstad och väldigt välskött i övrigt så känner mig oerhört besviken på Renault. Mitt råd är köp ingen Renault.
Mikael Gustafsson
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Megane Sports Tourer 2015
Alla Renault personbilar kommer med 5 års nybilsgarantin som består av 2 års fabriksgaranti + 3 års förlängd garanti. Obegränsad körsträcka gäller de två första åren alternativt 100 000 km på fem år, det som inträffar först.
Tyvärr vill Renault inte lämna ut sina garantivillkor på webben, men i princip ingår bara icke-slitdelar. Fabriksgarantin uppfattar man som starkare, men den innehåller samma sak som den förlängda garantin.
Personligen hade jag stått på mig. Garantin bör omfatta allt som man normalt inte servar under fem år. Stötdämpare byter man normalt inte inom 5 år, därmed bör de omfattas av garantin. Samma sak med styrleder och krängningshämmarstag. Det är delar som definitivt ska klara både 5 år alt 10000 mil.
Sådant som exempelvis bromsar (skivor och belägg) kan naturligtvis inte omfattas, men oken borde omfattas.
Vad är det som knäpper? Har du fått något utlåtande på det? Är det topplagringen? Vad händer om det inte löser problemet?
Tyvärr vill Renault inte lämna ut sina garantivillkor på webben, men i princip ingår bara icke-slitdelar. Fabriksgarantin uppfattar man som starkare, men den innehåller samma sak som den förlängda garantin.
Personligen hade jag stått på mig. Garantin bör omfatta allt som man normalt inte servar under fem år. Stötdämpare byter man normalt inte inom 5 år, därmed bör de omfattas av garantin. Samma sak med styrleder och krängningshämmarstag. Det är delar som definitivt ska klara både 5 år alt 10000 mil.
Sådant som exempelvis bromsar (skivor och belägg) kan naturligtvis inte omfattas, men oken borde omfattas.
Vad är det som knäpper? Har du fått något utlåtande på det? Är det topplagringen? Vad händer om det inte löser problemet?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.