Kamremsbyte på Clio 96`
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 4
- Joined: 14 Jul 2017, 20:58
- Firstname: Drake
- Surname: Hallerdal
- Location: Sandviken
Kamremsbyte på Clio 96`
Jag har en Renault Clio 1996 ( 1,4 l ) som jag tänkte byta kamrem och vattenpump på.
Jag jobbar som mekaniker och har bytt X antal kamremmar i mina dagar, men aldrig på just en sådan här, därför hoppas jag att någon vänlig själ som är insatt i ämnet kanske kan svara på ett par funderingar:
1. Man släpper ju på remskivan som sitter på vevaxeln, och där innanför sitter drevet som driver karmremmen, är drevet konisk eller har den krysskil ?
2. Kan man byta kamrem som motorn är, eller behöver man lossa motorfästen och sänka ner motorn ?
3. Finns det några vanliga "misstag" eller "fallgropar" som bör undvikas ?
Tacksam för svar på frågor ! / Bussmekanikern
Jag jobbar som mekaniker och har bytt X antal kamremmar i mina dagar, men aldrig på just en sådan här, därför hoppas jag att någon vänlig själ som är insatt i ämnet kanske kan svara på ett par funderingar:
1. Man släpper ju på remskivan som sitter på vevaxeln, och där innanför sitter drevet som driver karmremmen, är drevet konisk eller har den krysskil ?
2. Kan man byta kamrem som motorn är, eller behöver man lossa motorfästen och sänka ner motorn ?
3. Finns det några vanliga "misstag" eller "fallgropar" som bör undvikas ?
Tacksam för svar på frågor ! / Bussmekanikern
Drake Hallerdal
Re: Kamremsbyte på Clio 96`
Hej
Jag har bytt kamrem + vattenpump på en -98 1,4, inga konstigheter att byta.
Nolla motorn.
Sätta en domkraft under motor så du kan lossa övre motorfästet.
Ta loss plasten i hjulhuset.
Lossa skruven o ta bort remskivan.
Lossa kamremskåporna(delad) det som jag tyckte var svårast var att få upp nedre kåpan.
Demontera sträckare,vattenpump o rem.
Rengör o montera ny pump, sträckare o rem.
Spänn remmen, dra runt motorn 2 varv o kolla så att märkningarna stämmer.
Montera kåpor, plast, motorfäste.
Plåstra om dina händer.
Klart!
Lycka till!
Jag har bytt kamrem + vattenpump på en -98 1,4, inga konstigheter att byta.
Nolla motorn.
Sätta en domkraft under motor så du kan lossa övre motorfästet.
Ta loss plasten i hjulhuset.
Lossa skruven o ta bort remskivan.
Lossa kamremskåporna(delad) det som jag tyckte var svårast var att få upp nedre kåpan.
Demontera sträckare,vattenpump o rem.
Rengör o montera ny pump, sträckare o rem.
Spänn remmen, dra runt motorn 2 varv o kolla så att märkningarna stämmer.
Montera kåpor, plast, motorfäste.
Plåstra om dina händer.
Klart!
Lycka till!
MVH Micke Hagenvald/ Kramfors
Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50
Saab 9-5 kombi -07
Saab 95B de luxe -63
Saab 99cc super -76
MC Örnen 120cc -50