Felkod P0141 Renault megané 1,6 16v -04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Renault2004
Firstname: Maria
Surname: Nilsson

Felkod P0141 Renault megané 1,6 16v -04

Post by Renault2004 »

Började med att meddelande kom upp med att oljan måste bytas snart.
Sen börja en orange lampa med en motor på + service lampan lysa. I serviceboken stod det att det hade med avgasreningen att göra och att ev luftfilter kanske va igensatta.
Byte olja och filter samt kollade luftfiltret så det var ok då det inte var längesen jag serva bilen med kupéfilter, tändstift,luftfilter och tändspolarna (bilfirma hade motortvättat bilen så det var vatten i samtliga håligheter). Blåste av luftfiltret och satte tillbaka det. Ska byta till nytt så det blir bytt igen. :D
Kollade därefter felkoder och fick upp denna:

P0141 Powertrain O2 Sensor heater circuit (bank 1 sensor 2)
Vi kollade hela bilen efter servicen sen släckte vi lampan och sen höll den sig släckt fram till att jag kom hem, då tändes den igen.
Hur åtgärdar man den? :?: :shock:
Antar att det har med bakre lamdasonden att göra för renaultavläsaren fick även upp att något inte stämde med den, samma betydelse som bes felkod P0141.

Vad jag märkt på bilen nu i vinter är att temperaturgivaren sjunkit nån mm neråt när den kommit upp i arbetstemp, särskilt om jag satte igång kupéfläkten och värmen. Bilen har varit lite svårstartad ibland och en gång starta den för att slockna direkt men starta sen normalt direkt efteråt.
Batteriet är kollat och det visar 12v vid parkerat läge sen 14v när motorn är igång.

Annars är bilen välservad och kamrem och generator rem är bytta för det såg jag till att byta då jag köpte bilen. Någon som vet mer som kan hjälpa mig? [smilie=001_302.jpg]
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
Post Reply