Renault clio, generator problem?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Matshj
Posts: 3
Joined: 07 Dec 2014, 11:12
Location: Älvsjö

Renault clio, generator problem?

Post by Matshj »

Vår Clio från 1999 som i övrigt går(gick) som en klocka dog sakta förra veckan när jag körde till jobbet.
Först slutade blinkersen att fungera och efter någon km dog bilen helt och hållet.

Av vad jag kunnat läsa mig till är att det förmodligen är generatorn eller, om jag har tur, laddningsregulatorn.

Men...
När jag kom hem med bilen testade jag att ladda batteriet.
När jag slog på laddaren så gick säkringen direkt på batteriladdaren. Jag testade igen men kopplade ur batteriet från bilen och då indikerade laddaren att batteriet var fullladdat, trots att det är helt urladdat.
Är det generatorn eller något allvarligare?
Var kan man få tag i en laddningsregulator till en renault clio 2?
Mekonomen har, men de vill ha 1000kr för den och det vill jag inte betala
Mats håkansson
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Renault clio, generator problem?

Post by Göte J »

Om inte generatorn laddar ska väl laddningslampan lysa rött i panelen? Det låter väl mer som kortis i batteriet. Vad får du för spänning om du mäter på polerna? Dels obelastat dels med t.ex. ljuset påslaget.
Ett litet tips om man är snå-- förlåt sparsam, som jag. Bilskroten säljer ofta batterier för en hundring eller två. Där kan man göra fynd!
// Göte J
Matshj
Posts: 3
Joined: 07 Dec 2014, 11:12
Location: Älvsjö

Re: Renault clio, generator problem?

Post by Matshj »

Göte J wrote:Om inte generatorn laddar ska väl laddningslampan lysa rött i panelen? Det låter väl mer som kortis i batteriet. Vad får du för spänning om du mäter på polerna? Dels obelastat dels med t.ex. ljuset påslaget.
Ett litet tips om man är snå-- förlåt sparsam, som jag. Bilskroten säljer ofta batterier för en hundring eller två. Där kan man göra fynd!
// Göte J
Tack för svar!

Ingen laddningslampa lyste. Har inte mätt spänningen på batteriet, men det är med största sannolikhet helt urladdat.

Batteriet har ifs varit urladdat vid flera tillfällen + att när jag laddade det sist det så tappat det effekt snabbt. Så kanske det är batteriet, det skulle vara det bästa :)
Mats håkansson
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Renault clio, generator problem?

Post by Göte J »

Har batteriet varit urladdat flera gånger till för låg laddningsnivå är det skadat. Sulfaterade plattor! Det kan gå att rädda med hjälp av "intelligent laddare" tillfälligt, men jag skulle byta direkt. Du kommer ganska snart att få byta i alla fall!
// Göte J
Matshj
Posts: 3
Joined: 07 Dec 2014, 11:12
Location: Älvsjö

Re: Renault clio, generator problem?

Post by Matshj »

Har bytt batteri,
Mätte spänningen på det nya batteriet: 12,8v
Med batteriet inkopplat och motorn på tomgång låg spänningen 13,8v
Jag tolkar det som generatorn laddar och att det är batteriet som var felet?
Mats håkansson
Post Reply