Megane III 2010 16v Motorfläkt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Megane III
Posts: 3
Joined: 23 Dec 2016, 00:39
Firstname: Mike
Surname: Johnsson
Location: Göteborg

Megane III 2010 16v Motorfläkt

Post by Megane III »

Tjenare min vänner!

Jag har stött på ett problem jag aldrig någonsin tidigare haft!

Varje gång jag sätter på fläkten inne i kupén oavsett varm eller kall bil och oavsett om jag startar ac eller vanlig värme eller kyla så startar alltid motorfläkten under motorhuven..

Bilen har aldrig gjort så tidigare..
För att ni ska förstå mitt dilemma här så nu när det är kallt ute så använder jag värmen ganska flitigt speciellt på morgonen när det är som kallast, inte så skoj att åka runt med en ylande motorfläkt igång hela tiden..

Summa av kardemumman då:

Oavsett om jag vrider på kall luft ac eller värme så går motorfläkten igång och den gör det oavsett om jag har bilen igång eller bara tändningen på..

Jag kan symbolisera dilemmat med att batteriets ström sugs ut otroligt fort och bilen blir slöare när fläkten e igång, man kan jämföra det med när man startar AC i bilen en varm sommardag medan bilen är igång och sekunden man startar AC n så går motorvarvtslet ned något eftersom det är strömkrävande.

Detta skedde i samband med att jag tog bort originalstereon och satte dit en vanlig enkeldin istället..

Blir galen på detta problemet och hoppas att det finns någon där ute som gillar utmaningar och kanske vågar sig svara eller ha en teori på detta.

Stort tack!
Mike Johnsson
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane III 2010 16v Motorfläkt

Post by Stymie »

Du har ett bekymmer med stereobytet. Originalradion pratar med huvuddatorn i bilen via ett gemensamt när för alla datorer i bilen, bland annat ger den styrning till fartberoende ljudstyrka etc. Nu får huvuddatorn spel då den hela tiden söker efter radion och får annan information som stör nätet.

När du anslöt den nya radion, använde du ingen specialadapter då? Du behöver något liknande det här: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... s&_sacat=0

(kolla helst med reservdelsavdelningen på den lokala Renaultfirman vad du behöver)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Megane III
Posts: 3
Joined: 23 Dec 2016, 00:39
Firstname: Mike
Surname: Johnsson
Location: Göteborg

Re: Megane III 2010 16v Motorfläkt

Post by Megane III »

Tack för svar! Uppskattar verkligen detta. Jo jag har en adapter inköpt från brl i gbg men det var de som bytte stereon och de klippte av alla kablar som går till gps farthållare och alla knappar till ratten och sedan dess har bilen i allmänhet betett sig skumt. Vet ej hur man skarvar tillbaka alla kablar eftersom i vissa kablar är det 5 mindre kablar inne i själva kabeln med störningsskydd
Mike Johnsson
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane III 2010 16v Motorfläkt

Post by Stymie »

Oj oj oj ... du måste be dem fixa det! Mitt tips för framtiden, klipp aldrig sönder kablage i bilen. Skarva alltid med adapter. Det borde BRL veta!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Megane III
Posts: 3
Joined: 23 Dec 2016, 00:39
Firstname: Mike
Surname: Johnsson
Location: Göteborg

Re: Megane III 2010 16v Motorfläkt

Post by Megane III »

Tack för snabba svar. Jag ska in till brl så de får felsöka allt med en multimeter o kika närmare på detta. Sen sa de att de eventuellt kommer behöva beställa ett ström schema från bilia till min bil så de kan gå igenom allt. Vi får se hur det slutar men rent allmänt får jag magkänslan av att det kommer bli krångligare än så vilket innebär att jag ändå får lämna in kärran till en verkstad för riktig felsökning. Tack för svaret i alla fall och ha nu en god jul om du firar den :)
Mike Johnsson
Post Reply