Renault Modus startar inte

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mackan83
Firstname: Marcus
Surname: Belin

Renault Modus startar inte

Post by Mackan83 »

Hej!
Har ett otrevligt problem med min Renault P Modus 2005.
Jag körde den till jobbet idag och den var precis som vanligt, inget som felade och den gick som den ska. När jag kommer ut till bilen från jobbet så efter jag satt mig i bilen men innan jag försökt starta den så lyser det en orange skiftnyckel på instrumentbrädan. När jag försöker starta motorn sen så händer absolut ingenting förutom ett enstaka "klick" från någonstans och det är allt.

Lampor lyser som dom ska, stereon går igång som vanligt men ingenting händer när jag vrider om nyckeln. Den där orangea skiftnyckeln lyser alltså konstant, även när jag har stängt av tändningen, klivit ur bilen samt låst den så lyser den fortfarande.

Lite vag beskrivning kanske, känns som det skulle kunna vara allt mellan A och Ö men med denna som hail mary kanske någon känner igen sig och har varit med om det förut.

Vi hade strul med ett dåligt batteri för några månader sen, vi köpte ett nytt batteri då och allt fungerade perfekt igen. Men med skiftnyckeln som lyser och den uppför sig inte likadant som sist när batteriet var kasst så tror jag inte att det är batteriet den här gången. Vi försökte med startkablar och det fungerade inte alls.

Väldigt tacksam för svar och är det något mer ni behöver veta för att ha en aning om vad det kan vara så svarar jag så snart jag ser det

Tack!
Med vänlig hälsning Marcus
Tack och hej
Robin
Forumpolis

Re: Renault Modus startar inte

Post by Robin »

Hej !

Kan vara något jordfel nånstans. Kolla poler på batteriet och även jordflätor. Man brukar kunna felsöka genom att jorda motor och minuspol med startkabel.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Mackan83
Firstname: Marcus
Surname: Belin

Post by Mackan83 »

Hej!
Tack för svar Robin, testade göra som du gjorde men blev ingen skillnad.

Står fortfarande lite handfallen över vad det skulle kunna vara, testade med en OBD modul men den gick inte att få kontakt med. (fick kontakt med en annan bil fem minuter innan bara för att testa hur den fungerade)

När jag vrider på tändningen utan att försöka starta motorn så kommer det där distinkta "klick" ca 5 sekunder efter jag har vridit om, det låter som det kommer från undersidan ratten typ. Jag lyssnade i motorrummet när sambon vred om och där lät det nästan ingenting.
Jag passade på att kolla alla säkringar som sitter i dosan där men så vitt jag kunde se så såg alla hela ut.

Har testat låsa upp och starta bilen med två olika nycklar ifall det var nåt med startspärren men den uppför sig likadant med båda.

Börjar få slut på idéer om vad det skulle kunna vara nu så om någon har nåt förslag till vad jag skulle kunna pröva vore jag hemskt tacksam.
Tack och hej
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Jag skulle först putsa rent på startmotorns kontakter (lossa, putsa, skruva fast). Eftersom rattlåset verkar låsa upp sig men du inte får startmotorn att snurra så pekar mycket på startmotorn. Startspärren verkar ju gå ur.

Om det inte hjälper så kan en norsk reset kanske hjälpa (ta loss minuspolrn i ca 10 minuter). Om du fortfarande har problem så är risken stor för jordfel eller ECU (som en del bränt vid försök att använda startkablar).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Först skulle jag skriva namn både för och efternamn på inläggen!
Annars är det stor risk att dom plockas bort.
Allt enligt forumsreglerna vi har.
John Ignell Enviken
Post Reply