Varning för fel batteriladdning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
scorpiongirl
Posts: 4
Joined: 18 Sep 2016, 10:09
Firstname: Monica
Surname: Lindholm

Varning för fel batteriladdning

Post by scorpiongirl »

Renault Laguna 2. -01

Hej jag är ny här och behöver hjälp med min Laguna som varnar för att batteriet laddas fel. Ibland kommer varningar upp till tio ggr per dag ,och ibland 1 ggr per dag , till att vara borta någon dag eller vecka.
Har haft två verkstäder som kikat på den ,och säger att batteriet är OK, generatorn laddar 12 Volt hos ena verkstaden och 14 Volt hos den andra.
De säger att man kan prova att byta generatorn trots att den laddar som den ska.
Ska jag göra det? Eller kan det vara någon kabel till datasystemet som kärvar?
Denna bil har tidigare stått still i fem år ute,och har sen ca 6 månader tillbaka fått ny motor då den gamla gick sönder pga rem som gick av.
Hoppas på svar så jag kanske kan få tyst denna pratande maskin[SMIRKING FACE]


Skickat från min A1-810 via Tapatalk
Monica Lindholm
Enköping
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Varning för fel batteriladdning

Post by Stymie »

Har du varit på en märkesverkstad? Har de tagit ut felkoder? initialt så skulle jag kolla att jordkablage mellan batteri och motorblock/växellåda är helt. Därefter börjat misstänka spänningsregulatorn i generatorn.

PS. lägg till namn och ort i din signatur så blir forumpoliserna nöjda. Kontrollpanel -> Profil -> Ändra signatur. DS
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
scorpiongirl
Posts: 4
Joined: 18 Sep 2016, 10:09
Firstname: Monica
Surname: Lindholm

Re: Varning för fel batteriladdning

Post by scorpiongirl »

scorpiongirl wrote:Renault Laguna 2. -01

Hej jag är ny här och behöver hjälp med min Laguna som varnar för att batteriet laddas fel. Ibland kommer varningar upp till tio ggr per dag ,och ibland 1 ggr per dag , till att vara borta någon dag eller vecka.
Har haft två verkstäder som kikat på den ,och säger att batteriet är OK, generatorn laddar 12 Volt hos ena verkstaden och 14 Volt hos den andra.
De säger att man kan prova att byta generatorn trots att den laddar som den ska.
Ska jag göra det? Eller kan det vara någon kabel till datasystemet som kärvar?
Denna bil har tidigare stått still i fem år ute,och har sen ca 6 månader tillbaka fått ny motor då den gamla gick sönder pga rem som gick av.
Hoppas på svar så jag kanske kan få tyst denna pratande maskin[SMIRKING FACE]


Skickat från min A1-810 via Tapatalk
Mvh Monica Lindholm
Enköping

Skickat från min A1-810 via Tapatalk
Monica Lindholm
Enköping
scorpiongirl
Posts: 4
Joined: 18 Sep 2016, 10:09
Firstname: Monica
Surname: Lindholm

Re: Varning för fel batteriladdning

Post by scorpiongirl »

scorpiongirl wrote:Renault Laguna 2. -01

Hej jag är ny här och behöver hjälp med min Laguna som varnar för att batteriet laddas fel. Ibland kommer varningar upp till tio ggr per dag ,och ibland 1 ggr per dag , till att vara borta någon dag eller vecka.
Har haft två verkstäder som kikat på den ,och säger att batteriet är OK, generatorn laddar 12 Volt hos ena verkstaden och 14 Volt hos den andra.
De säger att man kan prova att byta generatorn trots att den laddar som den ska.
Ska jag göra det? Eller kan det vara någon kabel till datasystemet som kärvar?
Denna bil har tidigare stått still i fem år ute,och har sen ca 6 månader tillbaka fått ny motor då den gamla gick sönder pga rem som gick av.
Hoppas på svar så jag kanske kan få tyst denna pratande maskin[SMIRKING FACE]


Skickat från min A1-810 via Tapatalk

Monica Lindholm
Enköping
Monica Lindholm
Enköping
scorpiongirl
Posts: 4
Joined: 18 Sep 2016, 10:09
Firstname: Monica
Surname: Lindholm

Re: Varning för fel batteriladdning

Post by scorpiongirl »

Finns Inga felkoder. Enligt Renault verkstadens så tror de att jag måste byta ut kolen ,alternativt Generatorn. Har bara pratat med verkstaden på Renault, men haft bilen inlämnad på två andra verkstäder som fick felsöka i samband med fönsterhissbyte ena gången ,och andra gången när bilen var stendöd när jag skulle starta den efter att ha kört den 1 timme tidigare. ( Rengöring av kabelsko till startmotor, sen startade bilen igen )




Monica Lindholm
Enköping
Monica Lindholm
Enköping
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Varning för fel batteriladdning

Post by Göte J »

Det finns en jordfläta/kabel mellan motor/växellåda och chassiet som du bör kolla. om felet är framme kan du sätta en startkabel mellan motorblock och chassie eller minuspol på batteriet och se om felet försvinner.
Just en sån jordfläta är ganska vanligt fel på de flesta modeller och märken! Så om inte annat för att förebygga kommande fel så lossa, gör rent, dra fast ordentigt eller byt!
// Göte J
Post Reply