Clio 1.2 16V 03:a Hackar ibland
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 3
- Joined: 20 May 2016, 16:42
- Firstname: Anders
- Surname: Crona
- Location: ÖSTRA SÖNNARSLÖV
Clio 1.2 16V 03:a Hackar ibland
Hej!
Min dotter köpte en Renault Clio 1.2 16V i våras.
Bilen har gått ca 14000 mil
Efter några veckor började problemen.....
Min dotter säger att bilen börjar ibland hacka något frukktansvärt under ca20-30 sekunder, för att sedan lika plötsligt gå normalt igen, oftast händer detta ungefär när motorn har kommit upp i normal temperatur.
Ibland händer detta dagligen, och ibland kan motorn gå normalt under ett par veckor...
Två gånger har felet lyckats tända motorlampan och den ena gången var det P0170 Fuel Trim som kom upp, freezeframe vid dett tillfälle sa:
Engine Load Value 13,72
Coolant temp 77.0
Short Term fuel trim bank 1 -100
Long Term Fuel Trim Bank 1 -98.43
MAP 64.0
RPM 1980
Speed 48
Andra gången var det P0130 O2 Sensor Circuit, men denna gången fanns ingen Freeze Frame lagrad...
Jag har bytt:
Tändlägesgivare
Tändspole
Tändstift
MAP Sensor
Lamda sonden innan katten
Vattentemp givare
Luftintags temp givare
Kört rengöringsmedel för insprutningssystem i tanken par gånger.
Hällt K-sprit i tanken
Rengjort gasspjäll
Man kunde se att någon tidigare ägare bytt båda lamdasonderna tidigare, eftersom kablarna var skarvade.
I samband med att jag bytte den ena Lamdasonden kollade jag skarvarna på båda lamdasonderna och dom såg OK ut.
Om jag fattat saken rätt är inte Lamdasonden efter katalysatorn inblandad i loopen, utan används väl bara för att kolla att katalysatorn funkar?
Jag har även dragir ny jordkabel mellan minuspol och chassie, samt från Chassie till motor..
Inget av detta har hjälpt...
Har någon några andra tips?
Min dotter köpte en Renault Clio 1.2 16V i våras.
Bilen har gått ca 14000 mil
Efter några veckor började problemen.....
Min dotter säger att bilen börjar ibland hacka något frukktansvärt under ca20-30 sekunder, för att sedan lika plötsligt gå normalt igen, oftast händer detta ungefär när motorn har kommit upp i normal temperatur.
Ibland händer detta dagligen, och ibland kan motorn gå normalt under ett par veckor...
Två gånger har felet lyckats tända motorlampan och den ena gången var det P0170 Fuel Trim som kom upp, freezeframe vid dett tillfälle sa:
Engine Load Value 13,72
Coolant temp 77.0
Short Term fuel trim bank 1 -100
Long Term Fuel Trim Bank 1 -98.43
MAP 64.0
RPM 1980
Speed 48
Andra gången var det P0130 O2 Sensor Circuit, men denna gången fanns ingen Freeze Frame lagrad...
Jag har bytt:
Tändlägesgivare
Tändspole
Tändstift
MAP Sensor
Lamda sonden innan katten
Vattentemp givare
Luftintags temp givare
Kört rengöringsmedel för insprutningssystem i tanken par gånger.
Hällt K-sprit i tanken
Rengjort gasspjäll
Man kunde se att någon tidigare ägare bytt båda lamdasonderna tidigare, eftersom kablarna var skarvade.
I samband med att jag bytte den ena Lamdasonden kollade jag skarvarna på båda lamdasonderna och dom såg OK ut.
Om jag fattat saken rätt är inte Lamdasonden efter katalysatorn inblandad i loopen, utan används väl bara för att kolla att katalysatorn funkar?
Jag har även dragir ny jordkabel mellan minuspol och chassie, samt från Chassie till motor..
Inget av detta har hjälpt...
Har någon några andra tips?
Anders Crona