Megane III "Boot open" varning trots att den är stängd[LÖST]
Moderator: Forumpolisen
Megane III "Boot open" varning trots att den är stängd[LÖST]
Hej,
Jag har nyligen köpt en Renault Mégane Phas III 1.5 dCi 5dr (90hk) -12 och har fått problem med bagageluckan.
Jag får varningsmeddelandet "Boot open" trots att den är stängd.
Jag får öppna och stänga bagageluckan flera gånger för att kunna låsa bilen.
Jag har provat att justera låsbygeln i nedkant för att lösa problemet men det kvarstår.
Kan man kortsluta sensorn eller något för att slippa problemet, för luckan är ju stängd men sensorn säger att den inte är det....
Tacksam för svar!
Jag har nyligen köpt en Renault Mégane Phas III 1.5 dCi 5dr (90hk) -12 och har fått problem med bagageluckan.
Jag får varningsmeddelandet "Boot open" trots att den är stängd.
Jag får öppna och stänga bagageluckan flera gånger för att kunna låsa bilen.
Jag har provat att justera låsbygeln i nedkant för att lösa problemet men det kvarstår.
Kan man kortsluta sensorn eller något för att slippa problemet, för luckan är ju stängd men sensorn säger att den inte är det....
Tacksam för svar!
Last edited by danne11 on 22 Jun 2016, 10:54, edited 1 time in total.
Daniel Brännlund
Re: Megane III "Boot open" varning trots att den är stängd
Är det inte samma sensor som lampan ?
Endera sitter det extern brytare eller sitter den i låskistan.
Endera sitter det extern brytare eller sitter den i låskistan.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Sensorn sitter som du säger i låskistan, denna har jag dock bytt utan framgång.
Problemet kvarstår och det enda jag kan göra är att justera låsbygeln en mm i taget och sedan är det slumpen som avgör om bilen låses när jag trycker på dosan.
Hur som helst så kommer ALLTID varningen "Boot open" när jag kör iväg.
Någon idé??
Problemet kvarstår och det enda jag kan göra är att justera låsbygeln en mm i taget och sedan är det slumpen som avgör om bilen låses när jag trycker på dosan.
Hur som helst så kommer ALLTID varningen "Boot open" när jag kör iväg.
Någon idé??
Daniel Brännlund
Som sagt så kommer varningen när bilen börjar rulla, och det är ju för att du inte ska köra iväg med öppen lucka.
Problemet sitter ju i sensorn helt enkelt. Så man måste ju kolla lite på varför den glappar. Om du bytt sensor (mot en ny ? ) Så kan man gå vidare. Hur registrerar den öppen/stängd. Är något annat slitet eller glappt ?
Fungerar sensorn löst, och manuellt triggat av en person ?
Finns det fett eller smuts ivägen som gör att den inte registrerar ?
Har du kollat felkoder, om nånting ger felkod på bakluckan ?
Problemet sitter ju i sensorn helt enkelt. Så man måste ju kolla lite på varför den glappar. Om du bytt sensor (mot en ny ? ) Så kan man gå vidare. Hur registrerar den öppen/stängd. Är något annat slitet eller glappt ?
Fungerar sensorn löst, och manuellt triggat av en person ?
Finns det fett eller smuts ivägen som gör att den inte registrerar ?
Har du kollat felkoder, om nånting ger felkod på bakluckan ?
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Du har garanti kvar, så det ska fixas av Märkesverkstaden.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Megane III "Boot open" varning trots att den är stängd[L
Problemet är löst!
Det var den bunt med kablar (ca 10st) som ligger i ett gummi-rör som hade skavts mot chassit.
Jag lossade bara på röret och såg att chassit skavt genom ett par kablar och dessa kortslöts ibland mot chassit.
Några varv med silvertejp så är problemet löst.
Det var den bunt med kablar (ca 10st) som ligger i ett gummi-rör som hade skavts mot chassit.
Jag lossade bara på röret och såg att chassit skavt genom ett par kablar och dessa kortslöts ibland mot chassit.
Några varv med silvertejp så är problemet löst.
Daniel Brännlund
Re: Megane III "Boot open" varning trots att den är stängd[L
Topp !