VVT-enhet sliten
Moderator: Forumpolisen
VVT-enhet sliten
Hej!
Jag har en Renault Megane Scenic II 2005 med en sliten VVT-enhet. Ibland skramlar det nämligen 2-3 sekunder när man startar bilen. Har även fått SERVICE lampa med felkoder p0340 & p0100 "kamaxellläge".
Service lampan tänds någon gång ibland men är mestadels släckt. Bilen gick även igenom besiktning nu i våras.
Undrar om någon har erfarenhet av en sliten VVT-enhet, kan man få motorhaveri eller är det bara att köra på som vanligt?
Jag har en Renault Megane Scenic II 2005 med en sliten VVT-enhet. Ibland skramlar det nämligen 2-3 sekunder när man startar bilen. Har även fått SERVICE lampa med felkoder p0340 & p0100 "kamaxellläge".
Service lampan tänds någon gång ibland men är mestadels släckt. Bilen gick även igenom besiktning nu i våras.
Undrar om någon har erfarenhet av en sliten VVT-enhet, kan man få motorhaveri eller är det bara att köra på som vanligt?
Emil Olsson
Re: VVT-enhet sliten
Du kan köra rätt länge med slitet drev. Den kommer låta illa men gå. Dock rekomenderas det att byta drevet. Det brukar man kunna göra i samband med kamremsbyte.
har man inte bytt olja på länge kan man prova med det. Men oftast är det därför drevet är dåligt, för att man slarvat med oljebyten...
har man inte bytt olja på länge kan man prova med det. Men oftast är det därför drevet är dåligt, för att man slarvat med oljebyten...
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: