OBD fungerar inte. Massvis med felmeddelanden...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ruggig
Firstname: Erik
Surname: Sjöström

OBD fungerar inte. Massvis med felmeddelanden...

Post by Ruggig »

Hej alla!
Första inlägget i forumet, och vad ska man börja med om inte problem? 8)
Blev nyligen ägare till en Scenic -05 med i princip alla felmeddelanden i panelen lysande. Så här nära jul tyckte jag en julgransbil var helt rätt...
Den beklagar sig i stil med "Check steering", "Check ABS", "check airbag" och något om antisladd/antispinn. Servicelampan lyser och den påpekar att den vill ha ny olja.
Jag MISSTÄNKER att det rör sig om ett elfel av något slag... Det kan så klart vara haveri på allt den påstår men elen är lite lattjo över lag. Höger elhiss fram fungerar inte och hur jag än knappar och trycker på allt så kan jag inte få farthållaren att göra något annat än att blippa i panelen.
Så.. som första åtgärd tänkte jag kolla felkoderna och nolla servicelampan. Kopplade först in en felkodsläsare från biltema som stod och tuggade länge och väl innan den kastade upp något i stil med "connection error" i sin lilla display. Skitgrejjer, tänkte jag och köpte mig en ELM 327. Den sa ungefär samma sak.. om än i något mer avancerade ordalag. Kontentan var iaf att den inte lyckades kommunicera med datorn i bilen.
Så då tänkte jag vända mig till er som kan och vet "lite" mer än mig. Var tycker ni jag ska börja? Köpte bilen för noll och ingenting, så att lämna in den och lägga pengar på det känner jag inte är aktuellt.
Ja, just ja! Själva OBDII-kontakten i bilen var ganska illa åtgången.. Jag är rätt säker på att alla stift har kontakt med läsaren, men om någon varit och rivit runt och kopplat tillbaka sladdarna i fel ordning kan jag ju inte veta... Har googlat som en tokig utan att hitta något facit på hur de är tänkta att sitta. Någon som vet? Någon som lider av bottenlös vänlighet och känner för att lyfta på sin kontakt och notera vart varje sladd sitter?

Ska jag börja med att angripa vart och ett av felen som bilen påstår sig lida av, eller ska jag rikta in mig på att det rör sig om ett elfel? (Något hopplöst fel i datorn som ingen människa norr om ekvatorn kan fixa?) Något tips på var jag börjar leta efter trasiga kablar, jordfel eller liknande?

Piss och Kräm på er!
//E
Erik Sjöström
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: OBD fungerar inte. Massvis med felmeddelanden...

Post by Stymie »

Prova att ansluta OBDII-adaptern när motorn är igång. Då brukar datorn vara lättare att få 'connection' med. Verkar som att spänningsnivån är avgörande ibland.

Sedan kan instrumentpanelen ha gett upp, vanligt fel på -04/-05. Kolla med tidigare ägare eller handlingar om den är bytt eller reparerad. Är den INTE bytt eller reparerad så är risken stor att den behöver repareras. Finns många som gör det jobbet för ca 2-3000 kr.

Servicemeddelandet är ju lätt att åtgärda, ge bilen en glädjeskvätt olja på ca 4,5 liter, nytt oljefilter och nolla servicemeddelandet.

P&K på dig med!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply