Grand Scenic, ska baksätesstolarna inte vara låsta i läge?
Moderator: Forumpolisen
Grand Scenic, ska baksätesstolarna inte vara låsta i läge?
Hej, har en Grand Scenic II (2004). Har inte tänkt så mycket på detta förut, men nu undrar jag detta:
Stolarna på baksätesraden längst ut går ju att tippa framåt för att släppa in/ut passagerare till tredje raden. Men, på min bil så är dessa stolar inte låsta på något sätt i sitt vanliga läge utan det är bara att dra i ryggen så tippar den framåt.
Är det så här på alla bilar, eller är det min som har en trasig låsmekanism? Är det inte farligt att den inte är låst utan tippar, vid en krock kan väl hela stolen då fällas framåt, det enda som då hindrar detta är säkerhetsbältet?
Mvh Pagge
Stolarna på baksätesraden längst ut går ju att tippa framåt för att släppa in/ut passagerare till tredje raden. Men, på min bil så är dessa stolar inte låsta på något sätt i sitt vanliga läge utan det är bara att dra i ryggen så tippar den framåt.
Är det så här på alla bilar, eller är det min som har en trasig låsmekanism? Är det inte farligt att den inte är låst utan tippar, vid en krock kan väl hela stolen då fällas framåt, det enda som då hindrar detta är säkerhetsbältet?
Mvh Pagge
Johan Pagedin
Renault Grand Scenic II 2.0, 2004
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Grand Scenic, ska baksätesstolarna inte vara låsta i läg
Låter inget bra det där. Ska säkerligen vara i låst läge. Kolla med renaultverkstaden eller en annan likadan bil.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tack. Någon som har en likadan som skulle kunna kolla sin?
Mvh Pagge
Mvh Pagge
Johan Pagedin
Hej, jag fick ordning på det. Mekanismen var väldigt trög och krånglig, men nu sitter stolarna fast ordentligt.
Tack
Pagge
Tack
Pagge
Johan Pagedin