Automatlåda Scenic 1,6l årsmodell 2000

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
pjopixbo
Firstname: Peter
Surname: Johansson

Automatlåda Scenic 1,6l årsmodell 2000

Post by pjopixbo »

Hej vi har en renault scenic 1,6l från år 2000. Vi har problem med vautomatlådan. det började lite försiktigt med att vinterläget blinkade till slumpmässigt, inga felkoder satta för utläsning i OBDn. därefter började den att slira/hugga samt växla slumpmässigt, samtidigt som växellägesindikatorn i instrumentpanelen flimrar runt mellan D, 2, 1. växellådan gick inte i säkerhetsläge. vi Har nu bytt låda till en låda som var testad och OK (bytte olja i den "nya" vid bytet), styrbox som också ska vara OK. utöver detta har jag bytt bromskontakten eftersom den tydligen kan vara en bov i dramat. Bilen beter sig exakt likadant som innan allt detta. Det som också sker är att om jag startar bilen och den står på tomgång, så ligger elektromagneten som frisläpper växelspaken och slår till och från med följd att jag kan lägga i vilket körläge som helst utan att trampa ner bromsen. Jag har också undersökt samtliga jordpunkter som finns och det är god kontakt överallt.
Jag förstår inte vad som kan vara fel längre, men vill inte ge upp då bilen förövrigt är i gott skick och den är perfekt för ungarna att använda som transportmedel. tipps och råd tas tacksamt emot från panelens experter.
Peter
Peter Johansson
Mölnlycke
0709-996174
peter@pixbo112.se
Volvo V70 Sport, XC-90, Renault Scenic
GW 1800, Street triple, Dragstar 650
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Automatlåda Scenic 1,6l årsmodell 2000

Post by Stymie »

Är det inte så att de här bilarna har haft problem med vatten i någon av styrlådorna? Jag tror att Dennis Håkansson på forumet har plockat sönder en låda där styrkortet var anfrätt i nedre delen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
pjopixbo
Firstname: Peter
Surname: Johansson

Re: Automatlåda Scenic 1,6l årsmodell 2000

Post by pjopixbo »

eftersom jag misstänkt vatten har jag 1) öppnat befintliga styrboxar och de är fräscha på insidan och i kontakthuset, 2) bytt styrboxar tyvärr utan framgång.
Peter Johansson
Mölnlycke
0709-996174
peter@pixbo112.se
Volvo V70 Sport, XC-90, Renault Scenic
GW 1800, Street triple, Dragstar 650
Post Reply