Spänna kamrem rätt
Moderator: Forumpolisen
Spänna kamrem rätt
Jag har en Renault Clio 1 1996 som topplockspackningen har gått på.
Jag har tre alternativ för denna bilen.
1. Försöka sälja den som den är.
2. Byta topplockspackning
3.Skrota bilen
Om jag väljer alternativ 2 så har jag Heynes verkstadshandbok.
Här står det följande Renault technicians use a special tool to do this, but an alternative arrangement can be made by using a spring balance and steel rule. Apply the force with the spring balance, and read off the deflection on the steel rule.
According to Heynes a force of 30N must be applied to the timing belt. Belt deflection under this force must be 6.0 +-0.5mm.
Det finns också en bild på detta. Som jag fattar detta så gör man så här.
Man drar i fjädervågen(3 kg) så att linjalen trycker in kamremmen 6.0 mm om så är fallet har man rätt spänst i kamremmen.
Låter detta som om jag har fattat detta korrekt
//Tony
Jag har tre alternativ för denna bilen.
1. Försöka sälja den som den är.
2. Byta topplockspackning
3.Skrota bilen
Om jag väljer alternativ 2 så har jag Heynes verkstadshandbok.
Här står det följande Renault technicians use a special tool to do this, but an alternative arrangement can be made by using a spring balance and steel rule. Apply the force with the spring balance, and read off the deflection on the steel rule.
According to Heynes a force of 30N must be applied to the timing belt. Belt deflection under this force must be 6.0 +-0.5mm.
Det finns också en bild på detta. Som jag fattar detta så gör man så här.
Man drar i fjädervågen(3 kg) så att linjalen trycker in kamremmen 6.0 mm om så är fallet har man rätt spänst i kamremmen.
Låter detta som om jag har fattat detta korrekt
//Tony
Tony Johansson