Lufta bromsar R4 -74
Moderator: Forumpolisen
Lufta bromsar R4 -74
hej. Har lätt renoverat en Laban, har precis bytt hjulcylinder och i morse va det dags att lufta dom. Det gick inte bra.
Det är trummor runt om. Det kommer vätska fram till alla. Huvudbromscylindern har jag hittat en luftnippel på också. Och luftat den sist av alla 4.
Dom tar enbart efter 3-4 pumpar på bromsen. Så något har jag gjort fel. Handbroms på framhjulen etc.
Ska man justera ut bromsbackarna på något sätt eller fixar dom det själv?
Det är trummor runt om. Det kommer vätska fram till alla. Huvudbromscylindern har jag hittat en luftnippel på också. Och luftat den sist av alla 4.
Dom tar enbart efter 3-4 pumpar på bromsen. Så något har jag gjort fel. Handbroms på framhjulen etc.
Ska man justera ut bromsbackarna på något sätt eller fixar dom det själv?
Peter Englund
Re: Lufta bromsar R4 -74
Sitter det en last avkänningsventil på en -74? kan vara den som spökar för om bilen är upplyft så går det inte att luftabak. hade strul med det på min R16.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Re: Lufta bromsar R4 -74
Kan det vara så? Ena bak bromsen nyper fint när man tvärnitar. Ska testa lufta den nu när den står på alla fyra.
Det är de enda som kvarstår av få igenom den genom besiktningen. Den går som en dröm annars
Det är de enda som kvarstår av få igenom den genom besiktningen. Den går som en dröm annars
Peter Englund
Re: Lufta bromsar R4 -74
Började om att lufta idag med bilen på marken. Tyvärr visade det sig spruta ut ur gängorna på den nya hjulcylinder och nya bromsslangen från mekonomen. Så blir riva isär. Kan tänka Leif gängtejp är uteslutet där
Peter Englund
Re: Lufta bromsar R4 -74
Läckert skick!
Mellan slangen och cylindern skall det sitta en kopparpackning. har du ingen sådan (eller gammal och sliten) så är det säkert det som är problemet.
Har inte hållit på med en -74 men på min justerar (från -63) man på spaken inne i motorrummet,
Mellan slangen och cylindern skall det sitta en kopparpackning. har du ingen sådan (eller gammal och sliten) så är det säkert det som är problemet.
Har inte hållit på med en -74 men på min justerar (från -63) man på spaken inne i motorrummet,
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Re: Lufta bromsar R4 -74
Jaha! där ser man, det sitter ingen på dom gamla, så det missade jag. tack så mycket. återkommer om utgången
japp, sett det, men tänkte om det finns något att justera nere vid trummorna? annars så justerar jag den uppe, det är ju som det mesta på bilen super enkelt
tack om kommentaren ang skicket, kommer nog behålla den så ett tag till. enda rosten som finns har varit i golvet som är som ett lapptäcke (men funktionell). och precis ovanför ljuddämparen inne i framgaveln.
bakluckan är nog anledningen till omlackning, bilen är babyblå från början, sen är det gröna dörrar och huv. bakluckan är mint.
den har stått i 5 år innan jag fick den. då hade den stått helt stilla sedan 2008 pga rosten vid hjuluphängningen, den klassiska punkten. sen tog det två år innan jag hade tid att reparera den eftersom jag höll på renovera en Vespa 50 från 72 och köpte mig en liten hund som tog all tid


när jag hämtade den så starta den efter kanske 2-3 minuters genomgång. och sedan dess har den alltid startat på mindre än en hundradels sek. ingen modern bil jag åkt i har startat så snabbt och enkelt
japp, sett det, men tänkte om det finns något att justera nere vid trummorna? annars så justerar jag den uppe, det är ju som det mesta på bilen super enkelt

tack om kommentaren ang skicket, kommer nog behålla den så ett tag till. enda rosten som finns har varit i golvet som är som ett lapptäcke (men funktionell). och precis ovanför ljuddämparen inne i framgaveln.
bakluckan är nog anledningen till omlackning, bilen är babyblå från början, sen är det gröna dörrar och huv. bakluckan är mint.
den har stått i 5 år innan jag fick den. då hade den stått helt stilla sedan 2008 pga rosten vid hjuluphängningen, den klassiska punkten. sen tog det två år innan jag hade tid att reparera den eftersom jag höll på renovera en Vespa 50 från 72 och köpte mig en liten hund som tog all tid


när jag hämtade den så starta den efter kanske 2-3 minuters genomgång. och sedan dess har den alltid startat på mindre än en hundradels sek. ingen modern bil jag åkt i har startat så snabbt och enkelt
Peter Englund
Re: Lufta bromsar R4 -74
Vespa är ju skoj! har ingen just nu men när jag får mer tid så kan det nog bli en.
Är det en fransk bulldog? de är ju balla och egensinniga
Om man kan justera backarna på din så gör det innan du ställer handbromsen. justeringarna sitter på baksidan av sköldarna. Tror att det är så även -74, men nått år så kom det väl självjusterande backar
Är det en fransk bulldog? de är ju balla och egensinniga
Om man kan justera backarna på din så gör det innan du ställer handbromsen. justeringarna sitter på baksidan av sköldarna. Tror att det är så även -74, men nått år så kom det väl självjusterande backar
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
