Clio II ojämn gång med felkoder.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PervoPersson

Clio II ojämn gång med felkoder.

Post by PervoPersson »

Hej!
Har just registrerat mig för att ödmjukt söka hjälp hos er med större kunnande och erfarenhet än undertecknad.
Min Clio har haft en massa ofog för sig, för ca två år sedan var den väldigt svår att starta, främst på vår och höst av någon anledning.
När den väl startade så sprutade den ur sig ett rökmoln av lite ljusare kulör.'
Verkstaden tyckte att den var någon tempgivare och bytte den till ett något överdrivet högt pris. Det gjorde ingen större verkan, utan hösten därpå var problemen tillbaka. Ska tilläggas att det inte är ett konsekvent fel, utan händer då och då med ojämna mellanrum.
Nu så ville den inte starta plötsligt utan bara gick runt på startmotorn, efter ca 10 försök startade den och jag tog en liten sväng, då började den gå väldigt ryckigt på varv mellan 1000 och 2800, sen planade det ut lite (känns det som iaf). Dock blinkade "motorlampan" och gav felkod p0300. Bytte Tändstift, kollade spolarna och den gick ännu sämre med samma resultat på alla spolarna (Drog ur och satte i kabeln till spolen, en i taget).
Kört bilen VÄLDIGT sparsamt, men var en dag tvungen att åka 7km för att handla lite. Hände då att när jag skulle åka hem så vägrade den att starta igen, efter flera försök startade den, men efter 50 meter tändes motorlampan för att lysa fräckt orange i fast sken.
Felkod p0300, p0135.
Har just bytt främre lambdasond till en Bosch (Reglersond) och tänkte nu jävlar ska det bli ordning ändå, men nej då!!!
Nu går den sämre än någonsin, vill knappt hålla tomgången och vill dö när man sakta trycker på gaspedalen. Får numera tre felkoder p0300, p0135 och p0130.
HJÄLP!
Ja jag får väl sälja morsan på Tradera och ta bilen till en verkstad snart, men jag vill iaf se om någon kan tänkas ha någon idé. Vet inte om det första i mitt inlägg är relevant, men tänkte att lite historik kan vara intressant.

Tack på förhand även om ingen har någon idé.
Om jag glömt något, hojta till så ska jag försöka uppdatera med det som behövs.
Lars Persson
2001 Clio II 1.4 16v med allvarliga attitydsproblem.
Hammarstrand, Jämtland
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Clio II ojämn gång med felkoder.

Post by Starbright »

P0130 och P0135 är koder för främre lambdasonden.
Den ena är för värmning och den andra för signal.
När du bytte till (ej original?) sond blev något fel, verkar som om kablarna har mixats ihop eller något sådant. Innan du bytte sond var det just värmingen som var ur funktion. Efter bytet var både värme och signal galen.

P0300 betyder random missfire.
Jag skulle kunna tänka mig att du har problem med Vevaxellägesgivaren.
Då blir bilen svårstartad och kan få felaktig tändning, tycker du verkar ha tydliga symptom på just detta.

Mitt råd.. byt Vevaxellägesgivaren och sätt dit en original lambdasond, evt den gamla för att råda bot på signalproblemet ( dock verkar ju den inte fungera så bra med värmningen)
Du bör ju självfallet kolla kablage och dyl innan ett byte såklart.
Johnny Söderström
PervoPersson

Re: Clio II ojämn gång med felkoder.

Post by PervoPersson »

Hello!
Tack för toksnabbt svar, ska ge mig ut och kolla den nu omgående.
Jag var ju lite naiv och tänkte att Boschsonden var ok. Men men, man lär sig något varje dag. Original it is från och med nu :-S
Återkommer inom kort.
Lars Persson
2001 Clio II 1.4 16v med allvarliga attitydsproblem.
Hammarstrand, Jämtland
Post Reply