Kylarfläkt som går i princip hela tiden?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Baggis

Kylarfläkt som går i princip hela tiden?

Post by Baggis »

Jag noterade för en tid sedan att kylarfläkten på min Megane Sport Tourer 1.6 -12 gick trots att det var "klart under nollan" och bilen nyss hade gått på landsväg. Vidare koller visade att den går i princip hela tiden utom en kort stund efter kallstart. Enda sättet att få den att stanna är att trycka på "AC Off"-knappen. Detta beteende kan jag inte minnas att den har haft tidigare och i synnerhet inte på vintern.

Jag var med den på verkstaden idag men mekanikern hittade inget fel och visste inte heller om det är "normalt" eller inte. Själv tycker jag det verkar väldigt mysko att kylarfläkten går när det är kallt och dessutom efter landsvägskörning.

Så min undran är nu om ni andra med Meganer(helst 1.6 FFV) har märkt av nått dylikt?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Tony
Forumpolis

Re: Kylarfläkt som går i princip hela tiden?

Post by Tony »

Om ac har startorder så skall kylarfläkten gå, och ac kan gå för att ta bort imma och sånt,
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis

Re: Kylarfläkt som går i princip hela tiden?

Post by Baggis »

Jo, jag vet att det funkar så men vad jag inte tycker är rimligt är att det har skett hela tiden senaste tiden. Alltså även när det varit 10-15 minusgrader och knastertorrt väder.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply