Katalysator megane 2002
Moderator: Forumpolisen
Katalysator megane 2002
Hej
Har en megane från 2002. flex(nät)röret som sitter mot flänsen är trasigt.
Jag forsöker följa anvisninger från hayesboken, tagit bort luftfilter för att komma åt överste mutter men det är ändå trångt samt mutter har rostit så pass mycket att inget byter på den samma sak från undersida.
Har tagit loss bultar från subframe men tydligen har mutter som sitter fast svetsad i bjälken gått löss. har också tagit loss fäste från styrningen.
Har läst på forum att svetsa en mutter på den befintliga men har ej svets.
Hur fa jag ner subframe tillräckligt bak 40 mm och fram 20 mm?
Hur fa jag loss mutterna på flänsen utan att svetsa?
Kan man använda en flex (nät ) rör från biltema för att reparera skadan?
tack på forhand för svar.
Har en megane från 2002. flex(nät)röret som sitter mot flänsen är trasigt.
Jag forsöker följa anvisninger från hayesboken, tagit bort luftfilter för att komma åt överste mutter men det är ändå trångt samt mutter har rostit så pass mycket att inget byter på den samma sak från undersida.
Har tagit loss bultar från subframe men tydligen har mutter som sitter fast svetsad i bjälken gått löss. har också tagit loss fäste från styrningen.
Har läst på forum att svetsa en mutter på den befintliga men har ej svets.
Hur fa jag ner subframe tillräckligt bak 40 mm och fram 20 mm?
Hur fa jag loss mutterna på flänsen utan att svetsa?
Kan man använda en flex (nät ) rör från biltema för att reparera skadan?
tack på forhand för svar.
Hendrik Kloots
Re: Katalysator megane 2002
För att det ska gå att göra någorlunda smidigt utan att riva halva bilen så behöver du:
1: Lyft
2: Migsvets
3: Oftast en gas oxå
4: Smärgel eller slip
5: Rätt verktyg för ändamålet
När jag byter flexrören så tar jag aldrig ner subframen eller bort nån luftbox, däremot får man lossa en del annat under bilen. Man måste stå under bilen för att fixa det.
1: Lyft
2: Migsvets
3: Oftast en gas oxå
4: Smärgel eller slip
5: Rätt verktyg för ändamålet
När jag byter flexrören så tar jag aldrig ner subframen eller bort nån luftbox, däremot får man lossa en del annat under bilen. Man måste stå under bilen för att fixa det.
/Mats Nilsson #524
Re: Katalysator megane 2002
Jag tog lös hela katten igår. Jag har dock borta subram och växellåda pga byte av växellådan så enkelt att komma åt de 3 främre muttrarna. Jag köpte en CRC-produkt(http://www.swedol.se/index.php/bygg-anl ... 93041.html)som fryser ned till -40 grader samtidigt som man sprejar på rosten och när jag gjort det två gånger så gick det jättelätt att skruva lös dem. Passade även bättre med en tumhylsa på vad jag antar är mm-muttrar.
De två bakre muttrarna/bultarna fick jag dock kapa med vinkelslipen.
Subramens främre bultar gick bra att få lös. De bakre också när jag fixat en fast öppen 18 mms nyckel att hålla emot muttrarna med.
De två bakre muttrarna/bultarna fick jag dock kapa med vinkelslipen.
Subramens främre bultar gick bra att få lös. De bakre också när jag fixat en fast öppen 18 mms nyckel att hålla emot muttrarna med.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12