Renault Clio II 1.2 v8 2001 stannar vid rödljus och annat
Moderator: Forumpolisen
Renault Clio II 1.2 v8 2001 stannar vid rödljus och annat
Jag har en Renault Clio II 1.2 v8 2001 som har haft en del bekymmer redan. Har bytt topplockspackning och gasspjäll för ett par år sedan då den inte verkade tända på alla cylindrar, gick ojämt och stannade i tid och otid. Den har gått betydligt bättre och jämnare efter detta.
Idag är främsta problemet att den ibland stannar då man har varit ute och kört ett tag på motorväg och sedan tar en avfart och kommer fram till en korsning och går ner i varv, då kan motorn plötsligt stanna. Den startar igen när man vrider på nyckeln. Det kan även hända när man ska parkera eller när man stannar till vid rödljus. Ibland skumpar/puttrar den vid rödljus men inte så mycket som den gjorde förr.
En gång stannade den mitt i en vänstersväng då jag körde i ungefär 30km i timmen vilket var lagom roligt då den plötsligt blev tung i ratten och jag nästan hamnade på trottoaren.
Ibland när jag trycker ner bromsen så flimrar dimljusindikatorn i instrumentpanelen. Tror att det sker då det är blött ute. Detta har jag noterat vid minst två olika tillfällen.
Igår stannade den vid ett rödljus efter en 30 minuters tur på motorvägen. Idag gick den däremot helt felfritt, jag stod även med motorhuven öppen och bilen på tomgång för att se om det smattrade till någonstans men den gick tyvärr helt fantastiskt bra.
Tar tacksamt emot tips på vad det kan vara som behöver åtgärdas. Hade gärna lämnat in den för felsökning osv men sist jag gjorde det fixade de topplockspackning med mera och då blev det minst sagt dyrt.
Renault clio II 1.2 v8
motorkod: D7F-726
Idag är främsta problemet att den ibland stannar då man har varit ute och kört ett tag på motorväg och sedan tar en avfart och kommer fram till en korsning och går ner i varv, då kan motorn plötsligt stanna. Den startar igen när man vrider på nyckeln. Det kan även hända när man ska parkera eller när man stannar till vid rödljus. Ibland skumpar/puttrar den vid rödljus men inte så mycket som den gjorde förr.
En gång stannade den mitt i en vänstersväng då jag körde i ungefär 30km i timmen vilket var lagom roligt då den plötsligt blev tung i ratten och jag nästan hamnade på trottoaren.
Ibland när jag trycker ner bromsen så flimrar dimljusindikatorn i instrumentpanelen. Tror att det sker då det är blött ute. Detta har jag noterat vid minst två olika tillfällen.
Igår stannade den vid ett rödljus efter en 30 minuters tur på motorvägen. Idag gick den däremot helt felfritt, jag stod även med motorhuven öppen och bilen på tomgång för att se om det smattrade till någonstans men den gick tyvärr helt fantastiskt bra.
Tar tacksamt emot tips på vad det kan vara som behöver åtgärdas. Hade gärna lämnat in den för felsökning osv men sist jag gjorde det fixade de topplockspackning med mera och då blev det minst sagt dyrt.
Renault clio II 1.2 v8
motorkod: D7F-726
Peter Niklasson
Re: Renault Clio II 1.2 v8 2001 stannar vid rödljus och anna
Skumpar å puttrar på tomgång tycker jag låter som tändfel. Tänddelar eller tändspolar/spole kanske ?
Har du gjort en felsökning med dator på den, eller bytte dom bara toppackning för att dra in lite pengar till firman ?
Har du gjort en felsökning med dator på den, eller bytte dom bara toppackning för att dra in lite pengar till firman ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Renault Clio II 1.2 v8 2001 stannar vid rödljus och anna
Bilverkstaden gjorde felsökning med dator men den visade inga fel. Topplockspackningen bytte de när bilen hade så stora bekymmer att den knappt gick att starta och köra. Den skumpade i princip som en veteranbil vid acceleration. Detta var en vinter för två år sedan då det var extremt kallt ute, kylan tog samtidigt livet av mitt batteri.
Tror inte att de gjorde ett fulbyte men man kan aldrig veta. Killen var väldigt mån om att visa var packningen hade bränt sönder.
Nu stannar de som sagt oftast i låga hastigheter. Jag har skyllt på att den är så tystgående att det är lätt att missa ge gas osv men när man kommer fram till ett rödljus och den dör vid tomgång eller mitt i en vänstersväng så är det ju något fel på bilen.
Kan tändningsfel uppstå om det är fel på jordningen? Jag tänker på att dimljusindikatorlampan i instrumentpanelen ibland tänds när jag trycker ner bromspedalen. Har försökt googla om problemen men det blir ju inte bättre av att alla termer är på engelska.
Wiring looms är tydligen utsatta på renault och kan behöva bytas då de är placerade så att de skaver sönder vid ECU.
Det ska även finnas tre stora säkringar inne i motorrummet som man kan ta ut och ta bort eventuell ärjning. Jag hittade dem inte.
Det kan även vara igensatt spjällhus, men jag antar att gasspjäll och spjällhus är samma sak och gasspjäll bytte de samtidigt som de bytte topplockspackning.
Men jag kanske kan börja med tändspolarna. Hur ser man om de behöver bytas?
Tror inte att de gjorde ett fulbyte men man kan aldrig veta. Killen var väldigt mån om att visa var packningen hade bränt sönder.
Nu stannar de som sagt oftast i låga hastigheter. Jag har skyllt på att den är så tystgående att det är lätt att missa ge gas osv men när man kommer fram till ett rödljus och den dör vid tomgång eller mitt i en vänstersväng så är det ju något fel på bilen.
Kan tändningsfel uppstå om det är fel på jordningen? Jag tänker på att dimljusindikatorlampan i instrumentpanelen ibland tänds när jag trycker ner bromspedalen. Har försökt googla om problemen men det blir ju inte bättre av att alla termer är på engelska.
Wiring looms är tydligen utsatta på renault och kan behöva bytas då de är placerade så att de skaver sönder vid ECU.
Det ska även finnas tre stora säkringar inne i motorrummet som man kan ta ut och ta bort eventuell ärjning. Jag hittade dem inte.
Det kan även vara igensatt spjällhus, men jag antar att gasspjäll och spjällhus är samma sak och gasspjäll bytte de samtidigt som de bytte topplockspackning.
Men jag kanske kan börja med tändspolarna. Hur ser man om de behöver bytas?
Peter Niklasson
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Renault Clio II 1.2 v8 2001 stannar vid rödljus och anna
Att dimljuslampan lyser nä du trycker på brompedalen beror på dålig kontakt i baklyktorna. Ta loss båda lyktorna, kontrollera kontakten på båda sidor, evt ser du tydliga tecken på dålig kontakt, t.ex smält plast. Syns inga tecken ta ut stift för stift och minska gapet mellan för bättre kontakt, då upphör det problemet.
Problem med tomgång.. smutsigt spjällhus?
kärvande tomgångsventil?
liten luftläcka?
blinkar inte motorlampan tror jag inte på misständning och därmed ej tändspolebyte.
svårt att veta utan att se på bilen dock.
Problem med tomgång.. smutsigt spjällhus?
kärvande tomgångsventil?
liten luftläcka?
blinkar inte motorlampan tror jag inte på misständning och därmed ej tändspolebyte.
svårt att veta utan att se på bilen dock.
Johnny Söderström
Re: Renault Clio II 1.2 v8 2001 stannar vid rödljus och anna
Tack, ska prova detta imorgon.Starbright wrote:Att dimljuslampan lyser nä du trycker på brompedalen beror på dålig kontakt i baklyktorna. Ta loss båda lyktorna, kontrollera kontakten på båda sidor, evt ser du tydliga tecken på dålig kontakt, t.ex smält plast. Syns inga tecken ta ut stift för stift och minska gapet mellan för bättre kontakt, då upphör det problemet.
Är detta enkelt att kolla själv eller ska jag be en mekaniker att kolla?Problem med tomgång.. smutsigt spjällhus?
kärvande tomgångsventil?
liten luftläcka?
Nej, inga lampor blinkar. Det enda som händer är att motorn stannar och batterisymbolen lyser, bilen startar direkt när jag vrider på nyckeln.blinkar inte motorlampan tror jag inte på misständning och därmed ej tändspolebyte.
svårt att veta utan att se på bilen dock.
Det jobbiga med bilen är att den ibland fungerar perfekt, till exempel när man ber en mekaniker att kolla på den.
Peter Niklasson
Re: Renault Clio II 1.2 v8 2001 stannar vid rödljus och anna
Ett rätt vanligt fel på clio II är att en tunn kabel med permanentström till insprutningen börjar glappa, och då börjar den tjuvstanna m.m.
/Mats Nilsson #524
Re: Renault Clio II 1.2 v8 2001 stannar vid rödljus och anna
Clio 1,2 V8 Minsta v8'n jag hört talas om. Häftigt Clio V6 finns
Men är ju på 3,0
Men är ju på 3,0
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem