Spolarpump dubbla system?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lalo59

Spolarpump dubbla system?

Post by Lalo59 »

Hejsan där!!!

Jag har råkat ut för att vindrutespolningen inte lirat trotts ett antal liter kvar i spolartanken.

I min nya Renault så är det en tank på ca 8 liter som fördelar spolning på främst främre bilrutan och höger strålkastare och sist vänster.

Separat spak för beställning av spolning på bakre vindruta dock samma tank.

Har som sagt råkat ut för att vid spaktryckning av spolning fram så har systemet inte lev spolning till vindrutan men dock till strålkastarna???

Väldigt märkligt då senare så fungerar systemet till och från.

Är det en känd barnsjukdom vid dessa modeller?

Lite panik får man när man inte kan få en ren vindruta när man så väl behöver se ut eller framåt vid körning........

Är det motorerna som pumpar upp spolarvätskan som misständer?

Vad säger ni?

Tack för era synpunkter.

Med vänlig hälsning:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Spolarpump dubbla system?

Post by Starbright »

förmodligen sliten pumpaxel, alternativt plastkolven inuti fördelningshuset som kärvat fast i fel läge.
Tror dock mer på sliten axel.
Själva pumpskovelhjulet är i plast och plast har en förmåga att bli utslitet med tiden.
Hålet som pumpaxeln är förbundet med skoveln har blivit utnött så axeln bara snurrar runt utan att ta med sig skoveln. Har du haft ngt symptom som pulserande stråle från munstyckena? isf är det första stadiet.

Som sagt kan du, som brukar pilla lite själv, ta bort pumpen och ta isär och titta. antingen ser du en sliten skovel eller kolven i själva fördelningshuset som dummar sig.

Jag skulle beställt hem en ny och bytt pump, men det är jag det.
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Har bytt en massa pumpar på alla möjliga bilar i vinter. Ett tydligt mönster är att i SAMTLIGA fall så har används Biltemas spolvätska. Spekulationer om att den innehåller mer träsprit än övriga har figurerat.
Var det inte en härva i Norge förra året där några dog av att ha druckit Biltemas spolvätska och det konstaterats att den innehöll träsprit?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Dennis wrote:Har bytt en massa pumpar på alla möjliga bilar i vinter. Ett tydligt mönster är att i SAMTLIGA fall så har används Biltemas spolvätska. Spekulationer om att den innehåller mer träsprit än övriga har figurerat.
Var det inte en härva i Norge förra året där några dog av att ha druckit Biltemas spolvätska och det konstaterats att den innehöll träsprit?
va inte det värre doningar som rödsprit
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lalo59

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Vilket sammanträffande.....

Jag har också använt mig av den koncentrerade spolarvätskan ifrån Biltema som jag har spätt ut till minus 10 - 15 minusgrader.

Men som sagt när man räknar de antal litrar man får ut kontra att köpa 4 liter vätska som är redan färdigblandad och kostar endast 25 kr häpnar man.......

I mitt fall så berör det mina dubbla munstycken till främre vindrutan där pumparna lägger av till och från oberoende mängd vätska i spolartanken.......

Kostnad för pumparna 85 kr styck. Verkstadstid att byta ca 30 min.

Dennis wrote:Har bytt en massa pumpar på alla möjliga bilar i vinter. Ett tydligt mönster är att i SAMTLIGA fall så har används Biltemas spolvätska. Spekulationer om att den innehåller mer träsprit än övriga har figurerat.
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

85 kr /st?

vart i hela fridens dar har du fått tag i den pumpen om man får fråga.
Johnny Söderström
Lalo59

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Jag ogillar att länka eller göra reklam för andra leverantörer än den från auto france som de flesta anlitar.

Men tillverkaren av den pump är av märke Mapco och kostar 83.98 Öre exklusive frakt till just min Renault.

Ha det gott.

Starbright wrote:85 kr /st?

vart i hela fridens dar har du fått tag i den pumpen om man får fråga.
Post Reply