Låsta bromsar bak, byte belägg
Moderator: Forumpolisen
Låsta bromsar bak, byte belägg
Hej
Lika bra att förklara hela förloppet.
Har en Renault Megane Scenic 2005 (en sån där 5+2 modell) En sån där med elektronisk handbroms) Har kört ner beläggen på höger bak såpass att bromsen till slut låste sig. (jag vet, inte smart! punkt.)
Hade en kompis till hjälp som tog isär bromsarna på höger sida bak för att byta belägg, och eftersom kolven inte gick att trycka tillbaka ens med verktyg testade vi att helt byta bromsok. Verkade till en början funka bra, men handbromsen vill inte gå ut helt på den sidan, insåg vi när vi hade börjat ta isär på vänster sida. Å för att fortsätta på vänster sida.
Där hade hjulet låst sig helt också! Handbromsen stod dock som den ska helt "öppen".
Så nu till min fråga. Hur kommer det sig att ena handbromsen är helt öppen och den andra ungefär mitt på? Har provat att dra i armen för att motionera igång vajern utan att lyckas. Varför har hjulet låst sig på vänster sida när det nu äntligen rör sig på höger sida?
Har också hört att man på vissa volvomodeller måste gå in i datan för att öppna och återställa bromsoken före och efter byta av bromsbackar. Är det lika på dessa Renaulter?
Funderar på att få in vraket på en verkstad och få det fixat då ingenting verkar logiskt med denna bil, men vore trevligt om ni kunde svara på frågorna ändå så man vet vad man har att vänta sig.
Mvh
Lika bra att förklara hela förloppet.
Har en Renault Megane Scenic 2005 (en sån där 5+2 modell) En sån där med elektronisk handbroms) Har kört ner beläggen på höger bak såpass att bromsen till slut låste sig. (jag vet, inte smart! punkt.)
Hade en kompis till hjälp som tog isär bromsarna på höger sida bak för att byta belägg, och eftersom kolven inte gick att trycka tillbaka ens med verktyg testade vi att helt byta bromsok. Verkade till en början funka bra, men handbromsen vill inte gå ut helt på den sidan, insåg vi när vi hade börjat ta isär på vänster sida. Å för att fortsätta på vänster sida.
Där hade hjulet låst sig helt också! Handbromsen stod dock som den ska helt "öppen".
Så nu till min fråga. Hur kommer det sig att ena handbromsen är helt öppen och den andra ungefär mitt på? Har provat att dra i armen för att motionera igång vajern utan att lyckas. Varför har hjulet låst sig på vänster sida när det nu äntligen rör sig på höger sida?
Har också hört att man på vissa volvomodeller måste gå in i datan för att öppna och återställa bromsoken före och efter byta av bromsbackar. Är det lika på dessa Renaulter?
Funderar på att få in vraket på en verkstad och få det fixat då ingenting verkar logiskt med denna bil, men vore trevligt om ni kunde svara på frågorna ändå så man vet vad man har att vänta sig.
Mvh
Markus Bernhardsson
Renault Megane Scenic 2.0 2005
Renault Megane Scenic 2.0 2005
Re: Låsta bromsar bak, byte belägg
Jag kan inte det där med elektrisk handbroms, men om oken är lika de med manuell handbroms finns det en självjusteringsfunktion i oket. På ett nytt ok måste man först lufta, sedan trampa ut kolven med färdbromsen och till sist, med färdbromsen nertryckt, dra handbromsen.
Med elektrisk handbroms kan jag tänka mig att det inte är omöjligt att en dator behöver kopplas in.
Med elektrisk handbroms kan jag tänka mig att det inte är omöjligt att en dator behöver kopplas in.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Låsta bromsar bak, byte belägg
Finns ett återställningshandtag i kofferten eller vid obd uttaget eller en vajjersnutt vid servomotorn. Dra i det och vajjrarna ska gå ut, annars får man hjälpa dem ut om man klantat till det om låtit motorn köra in dem helt.
Bromskolvarna i oken skruvas in som på vilken "olågisk konstig" bil som helst.
För funktion behövs ingen datorreset, men det ligger larm kvar i minnet.
Välkommen till en verkstads vardag
Bromskolvarna i oken skruvas in som på vilken "olågisk konstig" bil som helst.
För funktion behövs ingen datorreset, men det ligger larm kvar i minnet.
Välkommen till en verkstads vardag
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Låsta bromsar bak, byte belägg
Hej igen
Har fått bromsarna att fungera till slut... visade sig att oket på vänster sida behövde smörjar upp och motioneras lite. När detta var fixat motionerade vi och smörjde upp oket på höger sida och av någon anledning ställde sig handbromsen i rätt läge på båda sidor någonstans under denna procedur. (tur man har en far med mekarhjärna)
Problemet med att handbromsen inte funkar kvarstår, men jag får jaga tag på återställningsfunktionen så kanske det löser sig ändå.
Tack så mycket för hjälpen!
Förresten, vart kan obd uttaget sitta i en sån här bil?
Har fått bromsarna att fungera till slut... visade sig att oket på vänster sida behövde smörjar upp och motioneras lite. När detta var fixat motionerade vi och smörjde upp oket på höger sida och av någon anledning ställde sig handbromsen i rätt läge på båda sidor någonstans under denna procedur. (tur man har en far med mekarhjärna)
Problemet med att handbromsen inte funkar kvarstår, men jag får jaga tag på återställningsfunktionen så kanske det löser sig ändå.
Tack så mycket för hjälpen!
Förresten, vart kan obd uttaget sitta i en sån här bil?
Markus Bernhardsson
Renault Megane Scenic 2.0 2005
Renault Megane Scenic 2.0 2005
Re: Låsta bromsar bak, byte belägg
Hej
Listade ut genom den engelska motsvarigheten till den här sidan hur man aktiverar handbromsen efter en sån här operation då handbromsen inte villa hoppa igång.
Tydligen skulle man aktivera tändningen (genom att ha dörren öppen och hålla in startknappen i 5 sek utan "nyckel") sedan trycka ner bromspedalen, dra ut handbromshandtaget och hålla in knappen i mitten (den med röd lampa på) Då hör man hur "lådan" aktiveras och i mitt fall hoppade handbromsen i, sedan startade jag bilen och körde lite fram och tillbaka. Handbromsen ville inte hoppa ur då, men efter att ha gjort om proceduren en eller två gånger så funkade automatiken.
Enda problemet som kvarstår är att det ligger ett larm kvar för att det är något problem med handbromsen. Har dock kollat bromsarmarna, och dom följer med som dom ska åt båda håll. Någon som vet varför larmet ligger kvar?
Markus
Listade ut genom den engelska motsvarigheten till den här sidan hur man aktiverar handbromsen efter en sån här operation då handbromsen inte villa hoppa igång.
Tydligen skulle man aktivera tändningen (genom att ha dörren öppen och hålla in startknappen i 5 sek utan "nyckel") sedan trycka ner bromspedalen, dra ut handbromshandtaget och hålla in knappen i mitten (den med röd lampa på) Då hör man hur "lådan" aktiveras och i mitt fall hoppade handbromsen i, sedan startade jag bilen och körde lite fram och tillbaka. Handbromsen ville inte hoppa ur då, men efter att ha gjort om proceduren en eller två gånger så funkade automatiken.
Enda problemet som kvarstår är att det ligger ett larm kvar för att det är något problem med handbromsen. Har dock kollat bromsarmarna, och dom följer med som dom ska åt båda håll. Någon som vet varför larmet ligger kvar?
Markus
Markus Bernhardsson
Renault Megane Scenic 2.0 2005
Renault Megane Scenic 2.0 2005
Re: Låsta bromsar bak, byte belägg
Kan vara en permanent felkod. I så fall måste den nollas med dator. (Nu gissar jag bara eftersom jag inte mekat med så nya bilar..)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Mer problem med handbromsen
Hej igen.
Ja handbromsen funkade i en vecka eller så sen började den larma igen och slutade fungera. Bilen larmar för electric failure och handbrake failure (eller nåt sånt) och reagerar inte alls när man försöker aktivera den. Vänster sida är inte heller helt ute som den ska, men drog ut den för hand så nu går bilen att köra iaf så länge man ger fan i handbromsen.
Är detta något man kan fixa själv eller är det en återställning med dator som gäller? Någon som har prisuppgift på detta? Verkar ju vara en väldigt vanligt fel när man söker på nätet.
Ja handbromsen funkade i en vecka eller så sen började den larma igen och slutade fungera. Bilen larmar för electric failure och handbrake failure (eller nåt sånt) och reagerar inte alls när man försöker aktivera den. Vänster sida är inte heller helt ute som den ska, men drog ut den för hand så nu går bilen att köra iaf så länge man ger fan i handbromsen.
Är detta något man kan fixa själv eller är det en återställning med dator som gäller? Någon som har prisuppgift på detta? Verkar ju vara en väldigt vanligt fel när man söker på nätet.
Markus Bernhardsson
Renault Megane Scenic 2.0 2005
Renault Megane Scenic 2.0 2005