Behöver mer info om startspärrsproblem Clio 99
Moderator: Forumpolisen
Behöver mer info om startspärrsproblem Clio 99
Jag har läst runt på olika trådar och behöver mer info. Infon jag är ute efter är..
Var mer exakt brukar glappkontakten sitta ?
Clio -99
1.4 RT
När bilen ska startas lyser den röda lampan till startspärren bara någon sekund för att därefter börja blinka.
Ja som ni vet går den inte att starta den när den blinkar. Motorn snurrar och kan tända till men har den inte kommit igång riktigt innan lampan börjar blinka så kirrar den bara.
Ibland går det att vara snabb med nyckeln och då hinner motorn gå igång.
Samma problem med båda nycklarna. Även efter batteribyte i nycklarna.
Klicka på och av verkar inte påverka om inte bilen stått länge upplåst. Men då lyser den inte fast ett dugg utan blinkar direkt vilket jag har för mig är som det ska vara.
Jag har provat att ta av en massa relä och kontakter och rengjort och satt batterifett på men har samma problem, tom ringen runt nyckeln har fått uppmärksamhet
När bilen stått en natt i varma sköna garaget så börjar den fungera som det är tänkt dvs att lampan lyser med fast sken lång stund och då startar den lätt. Men efter några nätter ute så börjar den att bli ledsen igen (frusen fransyska?? )
Så om någon vet mer precist var detta vad jag tror är standarfel sitter är jag tacksam för svar.
Var mer exakt brukar glappkontakten sitta ?
Clio -99
1.4 RT
När bilen ska startas lyser den röda lampan till startspärren bara någon sekund för att därefter börja blinka.
Ja som ni vet går den inte att starta den när den blinkar. Motorn snurrar och kan tända till men har den inte kommit igång riktigt innan lampan börjar blinka så kirrar den bara.
Ibland går det att vara snabb med nyckeln och då hinner motorn gå igång.
Samma problem med båda nycklarna. Även efter batteribyte i nycklarna.
Klicka på och av verkar inte påverka om inte bilen stått länge upplåst. Men då lyser den inte fast ett dugg utan blinkar direkt vilket jag har för mig är som det ska vara.
Jag har provat att ta av en massa relä och kontakter och rengjort och satt batterifett på men har samma problem, tom ringen runt nyckeln har fått uppmärksamhet
När bilen stått en natt i varma sköna garaget så börjar den fungera som det är tänkt dvs att lampan lyser med fast sken lång stund och då startar den lätt. Men efter några nätter ute så börjar den att bli ledsen igen (frusen fransyska?? )
Så om någon vet mer precist var detta vad jag tror är standarfel sitter är jag tacksam för svar.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Re: Behöver mer info om startspärrsproblem Clio 99
Jag upptäckte en grej som kanske kan hjälpa andra med samma problem.
När nyckeln sitter i tändningslåset, tycka in knappen på den och vrid runt samtidigt så börjar inte lampan blinka utan lyser som den ska.
Jag är fortfarande frågande efter var felet brukar sitta?
När nyckeln sitter i tändningslåset, tycka in knappen på den och vrid runt samtidigt så börjar inte lampan blinka utan lyser som den ska.
Jag är fortfarande frågande efter var felet brukar sitta?
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Behöver mer info om startspärrsproblem Clio 99
Dålig nyckel.
Transponderchipet sänder inte ut kodnyckeln som den skall.
Kan bero på många saker, men tänk på att bilen är snart 15 år gammal.
Transponderchipet är magnetiskt och med tiden slutar det fungera som det brukar.
Andra alternativet är typ antennringen, som helt enkelt inte tar emot signalen från nyckeln, men detta är mycket ovanligt.
Transponderchipet sänder inte ut kodnyckeln som den skall.
Kan bero på många saker, men tänk på att bilen är snart 15 år gammal.
Transponderchipet är magnetiskt och med tiden slutar det fungera som det brukar.
Andra alternativet är typ antennringen, som helt enkelt inte tar emot signalen från nyckeln, men detta är mycket ovanligt.
Johnny Söderström
Re: Behöver mer info om startspärrsproblem Clio 99
Ok tackar för svaret, det kan förklara att felet är på båda nycklarna.Starbright wrote:Dålig nyckel.
Transponderchipet sänder inte ut kodnyckeln som den skall.
Kan bero på många saker, men tänk på att bilen är snart 15 år gammal.
Transponderchipet är magnetiskt och med tiden slutar det fungera som det brukar.
Andra alternativet är typ antennringen, som helt enkelt inte tar emot signalen från nyckeln, men detta är mycket ovanligt.
Ett tag tyckte vi det var mer problem med den ena nyckeln än den andra och då använde vi ju den..
Nåväl, funkar knepet med att hålla inne knappen så går det ju att leva med.
Vi har bilen som extrabil till grabbarna och tycker den är för bra i övrigt att göra sig av med
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Re: Behöver mer info om startspärrsproblem Clio 99
Efter lite funderande brister det lite, varför bara när bilen är kall, nyckeln är ju alltid handvarm?flygrc wrote:Ok tackar för svaret, det kan förklara att felet är på båda nycklarna.Starbright wrote:Dålig nyckel.
Transponderchipet sänder inte ut kodnyckeln som den skall.
Kan bero på många saker, men tänk på att bilen är snart 15 år gammal.
Transponderchipet är magnetiskt och med tiden slutar det fungera som det brukar.
Andra alternativet är typ antennringen, som helt enkelt inte tar emot signalen från nyckeln, men detta är mycket ovanligt.
Ett tag tyckte vi det var mer problem med den ena nyckeln än den andra och då använde vi ju den..
Nåväl, funkar knepet med att hålla inne knappen så går det ju att leva med.
Vi har bilen som extrabil till grabbarna och tycker den är för bra i övrigt att göra sig av med
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Behöver mer info om startspärrsproblem Clio 99
Om du med säkerhet kan garantera att bilen ALLTID startar utan problem när den stått inne i värmen så antar jag att felet isf inte ligger i nyckeln.
Isf är det antagligen ngn kontakt i antingen antennringen eller ngn annanstans i kretsen mellen antennring och motorstyrenhet som inte har god kontakt vid kyla.
Isf är det antagligen ngn kontakt i antingen antennringen eller ngn annanstans i kretsen mellen antennring och motorstyrenhet som inte har god kontakt vid kyla.
Johnny Söderström
Re: Behöver mer info om startspärrsproblem Clio 99
Du har ett bra tänk där, ska kolla vidare. Uppskattar att du tar dig tid att svara.Starbright wrote:Om du med säkerhet kan garantera att bilen ALLTID startar utan problem när den stått inne i värmen så antar jag att felet isf inte ligger i nyckeln.
Isf är det antagligen ngn kontakt i antingen antennringen eller ngn annanstans i kretsen mellen antennring och motorstyrenhet som inte har god kontakt vid kyla.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15