Vad kostar glapp i styrled?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
henrikbrobeck

Vad kostar glapp i styrled?

Post by henrikbrobeck »

Halloj!
Jag fick en två på min besiktning av en Renault Megané från 97 där det var glapp i vänster styrled. Har läst lite om detta om sett att detta är något som sitter fast ordentligt och som är lättast att åka in till verkstad för att få det gjort där. Är detta något man kan ge sig på själv? Finns ju styrleder att köpa på biltema för en billig peng, Är inte så kunnig inom just bilar men jag är utbildad fartygsmekaniker så jag är inte helt tekniskt handikappad.
Ifall man lämnar in på känd verkstad såsom Mekonomen vad tror ni de tar för hela arbetet?

MVH
Henrik Brobeck
Joakim16v

Re: Vad kostar glapp i styrled?

Post by Joakim16v »

Brukar gå bra att byta om man har tillgång till lite värme.
Helst ska det utföras en hjulinställning efteråt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Min uppfattning är att styrleden är det absolut lättaste man kan byta.

Innan man plockar bort den mäter man avståndet från mitten på kulan till ett märke/fast punkt på styrstaget (inre delen). Det måttet vill du även ha när den nya delen är på plats. Då behöver du inte göra hjulinställningen.

Vattna med 5-56 ... Lossa muttern som sitter gängad på styrstaget längst in på styrleden först. Lossa sedan muttern på toppen av styrleden. Om du håller ihop leden så kan du oftast gänga av muttern hela vägen. Sedan ett lätt knack uppe på toppen så är den lös. Om allt snurrar med så är det enklast att såga av muttern/toppen på styrstaget. Därefter är det bara att snurra ut styrleden, håll gärna emot så att styrstaget inte snurrar med.

Montage sker i omvänd ordning. Finjustering av avståndet kan göras innan man låser muttern på staget.

Jobbet tar 20-30 minuter.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Stymie wrote:Min uppfattning är att styrleden är det absolut lättaste man kan byta.

Innan man plockar bort den mäter man avståndet från mitten på kulan till ett märke/fast punkt på styrstaget (inre delen). Det måttet vill du även ha när den nya delen är på plats. Då behöver du inte göra hjulinställningen.

Vattna med 5-56 ... Lossa muttern som sitter gängad på styrstaget längst in på styrleden först. Lossa sedan muttern på toppen av styrleden. Om du håller ihop leden så kan du oftast gänga av muttern hela vägen. Sedan ett lätt knack uppe på toppen så är den lös. Om allt snurrar med så är det enklast att såga av muttern/toppen på styrstaget. Därefter är det bara att snurra ut styrleden, håll gärna emot så att styrstaget inte snurrar med.

Montage sker i omvänd ordning. Finjustering av avståndet kan göras innan man låser muttern på staget.

Jobbet tar 20-30 minuter.
Så kan man göra men det är inte rätt om man har en megane 97 då är stryrstaget slitsat och det sitter en bult som klämmer ihop staget så att styrleden inte kan lossna,den lossar man och sen svär man sig förbannad på att det kommit in salt och fukt och leden rostat fast i gängan. Så man brukar få bända upp springan i staget och spraya hejdlöst och ta i åta hlvete och hoppas det räcker.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Bra där Tony ...! Jag har inte haft någon Megane :? . Hur det var på R19 minns jag inte riktigt heller även om Meganen och R19 brukar påminna om varandra. Trodde att det var ungefär lika som på Lagunan.

Det där med den genomgående bulten brukar vara värst på spindellederna, tycker jag.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Tony beskriver det bra på gammel Mégane'n :-)
Vinkelslip och ökapå skiten så man kan öppna längs gängan brukar jag göra.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply