Får ingen ordentlig värme i bilen

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
henrikbrobeck

Får ingen ordentlig värme i bilen

Post by henrikbrobeck »

Tjena!
Jag har en Renault megané från 97 som jag köpte beg. Har inte märkt av att den inte blåst in ordentlig värme förens idag när det började bli kallt ute och imma på rutorna.
Efter att jag kört i ca 1 timme kom det fortfarande endast ljummen nästan kall luft från utblåsen.
Jag har sökt på nätet efter detta och hittat att man ska göra en värmepaketsspolning men har aldrig riktigt förstått vad detta innebär och ifall detta är lösningen på just mitt problem.

Någon som vet vad detta är och ifall det är lösningen?
MVH
Henrik Brobeck
Joakim16v

Re: Får ingen ordentlig värme i bilen

Post by Joakim16v »

Det beror säkert på dåligt flöde genom värmepaketet.
Spolning av det innebär att man kopplar bort slangarna och spolar igenom paketet åt båda hållen med högtryck för att avlägsna all sk*t. Helst med varmvatten om man har tillgång till det, då kan man ha in en tablett med diskmaskinsmedel också för att lösa upp ytterligare skräp
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony
Forumpolis

Re: Får ingen ordentlig värme i bilen

Post by Tony »

henrikbrobeck wrote:Tjena!
Jag har en Renault megané från 97 som jag köpte beg. Har inte märkt av att den inte blåst in ordentlig värme förens idag när det började bli kallt ute och imma på rutorna.
Efter att jag kört i ca 1 timme kom det fortfarande endast ljummen nästan kall luft från utblåsen.
Jag har sökt på nätet efter detta och hittat att man ska göra en värmepaketsspolning men har aldrig riktigt förstått vad detta innebär och ifall detta är lösningen på just mitt problem.

Någon som vet vad detta är och ifall det är lösningen?
MVH
Blir motorn normal varm .är det max nivå i behållaren är kylsystemet luftat?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply