Strålkastartorkare R5

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Nanoid

Strålkastartorkare R5

Post by Nanoid »

Hej.

Efter att min 10 månaders son fick sitta och slita lite i reglagen i vår bil ballade den ena strålkastartorkaren ut helt. Det bör påpekas att leken skedde utan att tändningen var på eller nycklarna ens var i.

När jag skulle starta bilen efter "leken" så torkade den vänstra stårlkastartorkaren konstant, var tvungen att koppla loss strömkabeln för att få den att sluta.

Prövade att koppla loss batteriet för att se om det hjälpte men det gjorde det inte.
Saken är att vindrutetorkarna och den högra strålkastartorkaren funkar som dom ska, när jag väljer att spola så kommer det spolarvätska och dom torkar 3-4 varv.

Min fråga är då om det är motorn eller något relä som dt är fel på? Sitter det ett relä till varje motor (osannolikt) där den vänstra har pajat eller sitter det någon styrning i själva torkarmotorn som har gått sönder?

Om någon vet hur dom är uppbyggda hade jag uppskattat alla tips.

Tack på förhand.
Martin Sundwall
hkc616
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson

Re: Strålkastartorkare R5

Post by hkc616 »

Sätter en femma på att det är motorn som gett upp. Om det går att öppna den så kanske den går att putsa till och smörja upp invändigt och fungera igen.

/Fredrik
Nanoid

Post by Nanoid »

hkc616 wrote:Sätter en femma på att det är motorn som gett upp. Om det går att öppna den så kanske den går att putsa till och smörja upp invändigt och fungera igen.

/Fredrik
Men vad är det som reglerar att motorn bara kör 2-3 varv när man rör spaken? Det är ju inte själva motorn som är paj eftersom den jobbar hela tiden, det är ju snarare grejen som reglerar hur mycket motorn ska köras som är problemet?
Martin Sundwall
hkc616
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson

Post by hkc616 »

Kan inte svara på det. Motorn är inte "helt" paj. Som du säger så tror inte jag heller att varje motor har en styrning som gör att den går några varv utan att det på något sätt regleras elektromekaniskt på insidan av varje motor.

Kanske någon annan som kan hjälpa till då jag inte kan svära på funktionen.

/Fredrik
Post Reply