Molande ljud från bakvagnen Megan III (2011)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
petpower

Molande ljud från bakvagnen Megan III (2011)

Post by petpower »

Hej,
Min Megane III (2011) har sedan jag köpte den (helt ny från Bilia i Haninge) haft ett molande ljud från bakvagnen. Det låter mera ju högre hastighet man har, men mest låter det i ca 60-80 km/h och lite beroende på vad det är för asfalt man kör på.

Läste någonstans för länge sedan på detta forum om att det kunde vara dåliga hjullager från fabrik på Megane III.

Bilia mekaniker har flera gånger felsökt den och detta är vad de sa på ett ungefär vid de olika tillfällena:
1)"Detta kommer från att du har dubbdäck" (hade då Continental "Conti Contact")

2)"Det låter eftersom du har dessa sportiga sommardäck, då blir det så" (med original 17" alu fälg och original Continental sport däck som satt på bilen vid köpet)

3)"Jag hör ingenting" (mekaniker på Bilia).

4)"Den låter som den ska, inga konstigheter" (annan mekaniker på Bilia).

Jag har kört en del olika bilar i mitt liv och ingen har låtit såhär. Hade en Volvo s70 som hade dåliga hjullager, den hade ett ljud som påminnde lite, när man svängde.

Undrar om någon har samma problem med sin Megane III, och om ni lyckats få det löst?

Mvh Peter
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Molande ljud från bakvagnen Megan III (2011)

Post by Starbright »

Precis som man tidigare sagt så blir det ett högre däckljud i och med 17"

Har du friktionsdäck på vinterhjulen? då är det ett ypperligt läge att kolla om oljudet försvinner iom skiftning till dessa. Är oljudet iaf kvar då måste det ju vara ngt som är fel.
Johnny Söderström
petpower

Post by petpower »

Starbright wrote:Precis som man tidigare sagt så blir det ett högre däckljud i och med 17"

Har du friktionsdäck på vinterhjulen? då är det ett ypperligt läge att kolla om oljudet försvinner iom skiftning till dessa. Är oljudet iaf kvar då måste det ju vara ngt som är fel.
Högre ljud med 17"? Hmmm, ok.
Har dubbdäck på alu fälg (ganska tjocka), vilka ger exakt samma oljud som med 17" sommardäcken.
Får försöka låna några Renault däck någonstans och se om ljudet ändras kanske.
Ska lägga in bitumenplatta i reservdäcksplastbaljan också och se om det hjälper.
Peter Jonsson
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Om ljudet är bak så är det ju bara att lyfta bilen och snurra hjulen. Då hörs ett felaktigt hjullager lätt eftersom det inte är ngn drivaxel som är med och spökar i rotationen.
Chassiet på exempelvis Saab 93 är otroligt känsligt för däck ljud. Låter som mycket slut hjullager.
Däck med pilformat mönster brukar oftast låta mer och är känsligare för rätt bakvagnsinställning (toe/camber).
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
flygrc
Firstname: Ola
Surname: Olofsson

Post by flygrc »

Min -11a låter liknade från både fram och bak och det blev mer nu med dubbdäck.. (hörs vid låga farter sedan hör jag inte sånt)
Jag tycker att det behövts mer ljuddämpning i bilen.
Sommardäck på 17 och vinter på 16
När jag läser tester så är de däcken som följer med bland dom sämsta ur bullersynpunkt.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
petpower

Post by petpower »

Dennis wrote:Om ljudet är bak så är det ju bara att lyfta bilen och snurra hjulen. Då hörs ett felaktigt hjullager lätt eftersom det inte är ngn drivaxel som är med och spökar i rotationen.
Chassiet på exempelvis Saab 93 är otroligt känsligt för däck ljud. Låter som mycket slut hjullager.
Däck med pilformat mönster brukar oftast låta mer och är känsligare för rätt bakvagnsinställning (toe/camber).
Tack Dennis, och alla andra, för tipsen. Ska testa snurra bakhjulen. Satte nyss på vinterdäcken och då tycker jag det låter mindre, men inte helt borta.
Peter Jonsson
Post Reply