Problem med tändkablar - Magane -04.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
J.G.

Problem med tändkablar - Magane -04.

Post by J.G. »

Hej.

Jag är helt ny på forumet och har inte stenkoll på om jag postar i rätt forumdel. Om inte så finns det säkert någon snäll moderator som kan hjälpa mig att hitta rätt.

Jag köpte en Megane -04 för några månader sedan. Det sitter en 2-liters motor i om det gör skillnad.

Den har börjat gå lite ryckigt så jag tänkte att jag skulle byta tändstift på den.

När jag då ska lossa ena tändkabeln så märker jag att skruven som håller tändkabeln sitter löst och det är gängpaj i hålet där jag ska dra åt den.
Är det någon som vet hur djupa hålen är? Kan jag skaffa en länge bult och helt enkelt dra den längre ner? Den behöver väl inte dras speciellt hårt antar jag?

Själva skruven som sitter där är "trekantig" där den är gängad. Fyller det någon speciell funktion eller kan jag bara använda mig av en vanlig M10-skruv av lämplig längd?
Jimmy Grosch
Tony
Forumpolis

Re: Problem med tändkablar - Magane -04.

Post by Tony »

Enkla svaret är kolla om hålet är djupare än skruven,och det borde den vara, den är säkert 3kantig för att det skall vara lättare att få upp, och jag antar att det är tändspolen som sitter skruvad, och att det är en sån som är dålig.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
hkc616
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson

Re: Problem med tändkablar - Magane -04.

Post by hkc616 »

Skruven är av självgängande typ, du bör kunna ersätta denna med en vanlig skruv.

/Fredrik
Post Reply