Scenic 2002 bilden bara dog och säkring hade löst ut

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
HollyGolightly

Scenic 2002 bilden bara dog och säkring hade löst ut

Post by HollyGolightly »

Min Scenic 2002 har haft en del grejer som varit problem med bl a katalysatorn, lambdasond, drivaxlar mm - allt bytt på verkstad. Bilen gick jättebra då den helt plötsligt bara dog. Fick bärgas till verkstad och där kopplades den upp mot en dator som visade att en säkring löst ut som gick till bränslepump, lambdasond, katalysator och nåt mer som jag inte minns. Verkstaden gick igenom alla punkter men hittade inget fel. Jag fick åka därifrån utan att ha fått felet åtgärdat med en handfull säkringar i bagaget.

Hann inte mer än använda bilen någon dag då den dog igen, kunde byta säkringen själv och bilen startade igen. Sen hände detta två gånger till, därefter åkte jag på semester. Nu har jag använt bilen i 3 veckor och den går hur bra som helst men jag är ju livrädd att den ska stanna mitt på vägen då varken servon eller bromsarna fungerar när den bara "dör". Såg en tråd om en som haft liknande problem i det fallet var det att katalysatorn blev så varm och den låg så nära kabeln till solenoiden och den blev överhettad och säkringen gick. Detta var på en Grand Scenic och jag har en Megane Scenic - är det någon som vet om det kan vara den där kabeln till solenoiden (vet ej ens om det finns nåt sånt på min bil) eller har nån haft liknande problem och vet exakt vad det är för jag vill inte ha det så här?
Åsa Marklund
Post Reply