Problem med startmotor fortsätter R19 cab -94
Moderator: Forumpolisen
-
Problem med startmotor fortsätter R19 cab -94
Halloj,
För en tid sedan dog min r19 cab -94 helt. Stendöd när jag vred på nyckel, inte ett enda litet knack eller (miss)ljud från startmotor. Övrig elektronik fungerade dock.
- Har mätt kablar och inte hittat något fel, både från batteri och till solenoid.
- Har lossat jordflätor och "putsat" upp dem.
- Har bytt startmotor (beggad).
Efter bytet av startmotor så börjar det dock hända saker. Nu låter det iaf, men det verkar inte som startmotorn kuggar i svänghjulet(?).. Dock så låter det som att kuggen slår ut tycker jag.
Är det någon som har några tips på vad som kan vara fel?
Kan ju ta lös startmotorn igen och köra i bänk å se om den slår ut kuggen som den ska men det känns spontant som att problemet ligger utanför startmotorn, eller vad säger ni?
Tacksam för tips!
Mvh
Hampus
För en tid sedan dog min r19 cab -94 helt. Stendöd när jag vred på nyckel, inte ett enda litet knack eller (miss)ljud från startmotor. Övrig elektronik fungerade dock.
- Har mätt kablar och inte hittat något fel, både från batteri och till solenoid.
Efter bytet av startmotor så börjar det dock hända saker. Nu låter det iaf, men det verkar inte som startmotorn kuggar i svänghjulet(?).. Dock så låter det som att kuggen slår ut tycker jag.
Kan ju ta lös startmotorn igen och köra i bänk å se om den slår ut kuggen som den ska men det känns spontant som att problemet ligger utanför startmotorn, eller vad säger ni?
Tacksam för tips!
Mvh
Hampus
Hampus Lind
Re: Problem med startmotor fortsätter R19 cab -94
prövat knuffa på bilen med växel i och sedan försöka starta??hampus_lind wrote:Halloj,
Tacksam för tips!
Mvh
Hampus
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
Nä, kan det funka tror du?
Nu har jag lärt mig att plocka ur startmotorn via motorutrummet istället för plocka bort däck osv, så jag kan ju slänga på däcket och testa det du föreslår.
Nu har jag lärt mig att plocka ur startmotorn via motorutrummet istället för plocka bort däck osv, så jag kan ju slänga på däcket och testa det du föreslår.
Hampus Lind
När min startmotor krånglade kunde jag utan större problem knuffa igång bilen, så det är nog inga problem.
Fast är du ensam får du nog knuffa bilen i friläge och sen hoppa in, frikoppla, lägga i växeln och sedan släppa upp kopplingen medan du vrider på tändningen.
Har du hittat tråden med felsökningen jag gjorde då?
Fast är du ensam får du nog knuffa bilen i friläge och sen hoppa in, frikoppla, lägga i växeln och sedan släppa upp kopplingen medan du vrider på tändningen.
Har du hittat tråden med felsökningen jag gjorde då?
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04
-
Japp, den har jag läst. Kommer dock inte ihåg alla detaljer men innan jag bytte startmotor så beteende den sig ungefär på samma sätt.
Har småknuffat lite på bilen med vxl i men ingen skillnad i beteende avseende startmotor, den skriker som en stucken gris..
Ska testa knuffa igång sliten på riktigt. Men det löser väl inte själva problemet, eller? Dvs bilen startar när jag knuffar igång den men kommer fortfarande skrika som en gris när jag vrider på tändningen nästa gång? Eller är det något som hoppar på plats om jag lyckas knuffa igång den?
Tack för alla tips!
Har småknuffat lite på bilen med vxl i men ingen skillnad i beteende avseende startmotor, den skriker som en stucken gris..
Ska testa knuffa igång sliten på riktigt. Men det löser väl inte själva problemet, eller? Dvs bilen startar när jag knuffar igång den men kommer fortfarande skrika som en gris när jag vrider på tändningen nästa gång? Eller är det något som hoppar på plats om jag lyckas knuffa igång den?
Tack för alla tips!
Hampus Lind
-
Det visade sig att det sitter en styrpinne/styrrör uppe i ena hörnet mellan startmotorn och lådan. I mitt fall hade jag inte fått på motorn ordentligt på denna styrpinne och när jag försökt dra åt startmotorn då blev pinnen lite tillplattad. Så jag knackade ut den gamla pinnen, åkte till Bilia och beställde en ny (5 kr). Satte fast den nya styrpinnen på startmotorn och passade in det hela och drog åt. Jag hade alltså inte fått in motorn tillräckligt långt pga tillplattad styrpinne, därav skriket från kuggarna som inte riktigt nådde hela vägen in i lådan.
Nu startar den utan problem igen.
/H
Nu startar den utan problem igen.
/H
Hampus Lind