Clio 1.2 -02 8v dör vid belastning.
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 3
- Joined: 13 Apr 2013, 17:16
- Location: Nyköping
Clio 1.2 -02 8v dör vid belastning.
Bilen (tjejens) startar alltid direkt, men dör ganska omgående när man lägger i växel och kör iväg. Man kan köra kanske 500 till 2000 meter, sedan "stryps" motorn och dör. Är man snabb och trycker ner kopplingen innan den dör helt så går den bra på tomgång. Har den dött så kan man starta den direkt, men så fort man belastar motorn så vill den dö igen.
Felet började i vintras, då kunde hon köra nästan 6 mil innan detta fel inträffade. Bilen lämnades in på Renault-verkstad, felkod "DF045-KRETS INSUGNINGSTRYCKGIVARE" och dem bytte Lufttrycksgivare (MAP). Tjejen betalade och allt var frid och fröjd, inte. Felet var INTE borta. Bilen lämnades in igen, inga felkoder och verkstadens kommentar: "Prova med ett nytt spjällhus, men det är en chansning." (2500kr + jobb) ska också säga att hon betalade 2577kr för felsökning och en ny lufttrycksgivare och felet kvarstår.
Nu undrar jag om någon har haft liknande fel?
Kopplar jag från lufttrycksgivaren så går bilen i "limp home". Har provat att koppla ur alla givare som jag känner till, en i taget, men bilen går lika illa som innan, endast lufttrycksgivaren som gör skillnad. Har mätt lambdan och den pendlar mellan 0.17-0.70v så det ligger väl inom börvärdena? Jag har sprayat med startgas runt insuget för eventuella läckor, men utan resultat.
Det kan vara spjällhuset, men går det inte att konstatera det på något sätt utan att köpa ett nytt? Hon har wire till spjället. På spjällhuset sitter det en tomgångsregulator/motor och en spjällägesgivare. Går det att mäta dessa? Det går inte att skruva loss dessa, utan isf får man byta hela huset. Jag har rengjort insug och spjällhus, utan reslutat. Rent spontant så känns det som att det är en givare som krånglar, eftersom den går i "limphome", alltså inget konkret mekaniskt fel.?
Stiften är ca 1 månad gamla, Vevaxellägesgivaren likaså.
Ekonomin är begränsad, så vi har inte råd att chansa hur mycket som helst. Men köper med glädje ett nytt spjällhus om jag vet att det är det som spökar.
Tacksam för all hjälp.
/Dennis
Felet började i vintras, då kunde hon köra nästan 6 mil innan detta fel inträffade. Bilen lämnades in på Renault-verkstad, felkod "DF045-KRETS INSUGNINGSTRYCKGIVARE" och dem bytte Lufttrycksgivare (MAP). Tjejen betalade och allt var frid och fröjd, inte. Felet var INTE borta. Bilen lämnades in igen, inga felkoder och verkstadens kommentar: "Prova med ett nytt spjällhus, men det är en chansning." (2500kr + jobb) ska också säga att hon betalade 2577kr för felsökning och en ny lufttrycksgivare och felet kvarstår.
Nu undrar jag om någon har haft liknande fel?
Kopplar jag från lufttrycksgivaren så går bilen i "limp home". Har provat att koppla ur alla givare som jag känner till, en i taget, men bilen går lika illa som innan, endast lufttrycksgivaren som gör skillnad. Har mätt lambdan och den pendlar mellan 0.17-0.70v så det ligger väl inom börvärdena? Jag har sprayat med startgas runt insuget för eventuella läckor, men utan resultat.
Det kan vara spjällhuset, men går det inte att konstatera det på något sätt utan att köpa ett nytt? Hon har wire till spjället. På spjällhuset sitter det en tomgångsregulator/motor och en spjällägesgivare. Går det att mäta dessa? Det går inte att skruva loss dessa, utan isf får man byta hela huset. Jag har rengjort insug och spjällhus, utan reslutat. Rent spontant så känns det som att det är en givare som krånglar, eftersom den går i "limphome", alltså inget konkret mekaniskt fel.?
Stiften är ca 1 månad gamla, Vevaxellägesgivaren likaså.
Ekonomin är begränsad, så vi har inte råd att chansa hur mycket som helst. Men köper med glädje ett nytt spjällhus om jag vet att det är det som spökar.
Tacksam för all hjälp.
/Dennis
- hkc616
- Posts: 111
- Joined: 26 May 2012, 09:52
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
- Location: Moheda
- Contact:
Re: Clio 1.2 -02 8v dör vid belastning.
Börja med att reklamera jobbet som verkstan gjorde eller be dom att fixa bilen så den funkar, ni har ju redan betalat för reparationen.
/Fredrik
/Fredrik
-
- Posts: 3
- Joined: 13 Apr 2013, 17:16
- Location: Nyköping
Re: Clio 1.2 -02 8v dör vid belastning.
Ja, jag är lite inne på din linje också. Grejen är den att dem tog fram en felkod, åtgärdade det och felkoden är borta? Går det att reklamera? Felet är kvar, men dem har ju ändå gjort något liksom. Ska säga åt henne att prata med dem igen. Det jag åtminstone tycker vore rimligt, är att dem på verkstan kan prova med ett nytt spjällhus utan att hon ska betala för det. Visar det sig då att det är det som strular, så betalar hon nog gärna för ett nytt.
Tack för ditt svar, vi pratar med dem igen.
Tack för ditt svar, vi pratar med dem igen.
- hkc616
- Posts: 111
- Joined: 26 May 2012, 09:52
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
- Location: Moheda
- Contact:
Re: Clio 1.2 -02 8v dör vid belastning.
Klart det går att reklamera, felet är ju kvar!
Felkoden går att ta bort utan att byta något, en felkod kan tillkomma utan att det är något egentligt fel då systemen är känsliga.
Du/ni ska ju inte behöva betala för en märkesverkstads okunskap och som du säger så borde dom ha alla möjligheter att testa sig fram om dom inte har kunskapen (givetvis ska sådana "tester" inte drabba kunden ekonomiskt)
Stå på er.
/Fredrik
Felkoden går att ta bort utan att byta något, en felkod kan tillkomma utan att det är något egentligt fel då systemen är känsliga.
Du/ni ska ju inte behöva betala för en märkesverkstads okunskap och som du säger så borde dom ha alla möjligheter att testa sig fram om dom inte har kunskapen (givetvis ska sådana "tester" inte drabba kunden ekonomiskt)
Stå på er.
/Fredrik
Re: Clio 1.2 -02 8v dör vid belastning.
Jag skulle vilja tillägga att det är väldigt ovanligt att en map-sensor går sönder. Däremot är det vanligt att slangen till den spricker. Kolla att slangen är okej. (Om det finns slang på er bil. På vissa bilar sitter map-sensorn monterad direkt på insuget.)
Om det visar sig att det är slangen ska ni dessutom ha tillbaka pengarna för att verkstaden bytte en komponent som inte var trasig..
Om det visar sig att det är slangen ska ni dessutom ha tillbaka pengarna för att verkstaden bytte en komponent som inte var trasig..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
-
- Posts: 3
- Joined: 13 Apr 2013, 17:16
- Location: Nyköping
Re: Clio 1.2 -02 8v dör vid belastning.
Den sitter direkt på insuget här. Men det känns som att det är här någonstans det strular, eftersom den bara går illa (inte alls) vid belastning. Känns som något litet skitfel, men hur ska man lokalisera det?
Tjejen ska prata med verkstan igen. En tanke slog mig dock igår kväll, kan det vara någon annan givare som dem har bytt? Något som låter snarlikt lufttrycksgivare?
För när jag kollade på hennes lufttrycksgivare, så såg den inte ny ut. Det var någon svart mjuk massa/klet på den, ska det var så? Typ någon "montagepasta" eller liknande...
Tomgångsregulatorn ska inte påverka motorn under körning vad jag har förstått och om spjällägesgivare är trasig, borde inte det märkas även utan belastning?
Vad annars är det på ett spjällhus som går sönder?
Jag är ingen bilmekaniker, försöker bara tänka logiskt...
Vi får se vad dem säger på verkstaden.
Kom på att jag kollade artikelnummer på kvitto, och det var en lufttrycksgivare.
Tjejen ska prata med verkstan igen. En tanke slog mig dock igår kväll, kan det vara någon annan givare som dem har bytt? Något som låter snarlikt lufttrycksgivare?
För när jag kollade på hennes lufttrycksgivare, så såg den inte ny ut. Det var någon svart mjuk massa/klet på den, ska det var så? Typ någon "montagepasta" eller liknande...
Tomgångsregulatorn ska inte påverka motorn under körning vad jag har förstått och om spjällägesgivare är trasig, borde inte det märkas även utan belastning?
Vad annars är det på ett spjällhus som går sönder?
Jag är ingen bilmekaniker, försöker bara tänka logiskt...
Vi får se vad dem säger på verkstaden.
Kom på att jag kollade artikelnummer på kvitto, och det var en lufttrycksgivare.
Dennis Bergkvist