Varningslampa/elektronikfel lyser ej när tändningen är på?!
Moderator: Forumpolisen
Varningslampa/elektronikfel lyser ej när tändningen är på?!
Hej!
startar ej ibland... Clio -97 automat.
Har en Clio som går som en klocka, om den startar...
Ibland, typ var 30'e start, så går den inte igång.
Motorn drar runt hur fint som helst men den tänder inte alls.
När bilen går som den ska så startar den direkt utan tvekan men vissa dagar (!) så bara vill den inte. Inte en enda tändning dom gångerna.
Jag har precis bytt tändlägesgivaren och trodde att det var det som var felet men efter 5 dagar utan problem fick jag nu startproblem igen. Hittills har det varit då att bara vänta nån timme eller nån dag och sen startar den som en klocka igen men så här kan jag ju inte ha det.
Några tips eller idéer?!
När bilen inte går att starta hörs inget surr från bensinpumpen när tändningen går på och samtidigt noterar jag att inte den orange'a varningslampan för elektronikfel (EKG-symbolen) inte lyser som den ska när tändningen är påslagen!
startar ej ibland... Clio -97 automat.
Har en Clio som går som en klocka, om den startar...
Ibland, typ var 30'e start, så går den inte igång.
Motorn drar runt hur fint som helst men den tänder inte alls.
När bilen går som den ska så startar den direkt utan tvekan men vissa dagar (!) så bara vill den inte. Inte en enda tändning dom gångerna.
Jag har precis bytt tändlägesgivaren och trodde att det var det som var felet men efter 5 dagar utan problem fick jag nu startproblem igen. Hittills har det varit då att bara vänta nån timme eller nån dag och sen startar den som en klocka igen men så här kan jag ju inte ha det.
Några tips eller idéer?!
När bilen inte går att starta hörs inget surr från bensinpumpen när tändningen går på och samtidigt noterar jag att inte den orange'a varningslampan för elektronikfel (EKG-symbolen) inte lyser som den ska när tändningen är påslagen!
Last edited by dagur on 05 May 2013, 21:48, edited 1 time in total.
David, Bromma
Clio -97 1.4 Automat
Clio -97 1.4 Automat
Re: startar ej ibland... Clio -97 automat
Nu fick jag igång bilen efter att ha väntat lite och meckat runt m kablarna i motorrummet.
Vad betyder symbolen och vad kan det vara för fel om den inte tänds ibland?
(det är då bilen inte går att starta, oftast när man ska starta om med varm motor)
Jordfel?!
den övre symbolen...
http://i385.photobucket.com/albums/oo29 ... gLight.jpg
Vad betyder symbolen och vad kan det vara för fel om den inte tänds ibland?
(det är då bilen inte går att starta, oftast när man ska starta om med varm motor)
Jordfel?!
den övre symbolen...
http://i385.photobucket.com/albums/oo29 ... gLight.jpg
David, Bromma
Clio -97 1.4 Automat
Clio -97 1.4 Automat