däcktryckssensorer/ringstryck strul
Moderator: Forumpolisen
däcktryckssensorer/ringstryck strul
Hejsan jag har en Renault Laguna ii, 1.8
jag får felmeddelande att jag har punktering och en röst som säger flat tyre.
men det står också att jag har 2.0 i däcktryck. och när jag kollar på däcket ser det bra ut. och när jag mäter trycker får jag samma som indikeringen 2.0 vad kan vara fel?
jag får felmeddelande att jag har punktering och en röst som säger flat tyre.
men det står också att jag har 2.0 i däcktryck. och när jag kollar på däcket ser det bra ut. och när jag mäter trycker får jag samma som indikeringen 2.0 vad kan vara fel?
anders nyström
Re: däcktryckssensorer/ringstryck strul
tycker du har för lite luft 2,0 är inte så mycket på en 1,5 tons bil, dom larmar när dom avviker från dom andra och även när trycker börjar bli lite lågt eller högtnyssta wrote:Hejsan jag har en Renault Laguna ii, 1.8
jag får felmeddelande att jag har punktering och en röst som säger flat tyre.
men det står också att jag har 2.0 i däcktryck. och när jag kollar på däcket ser det bra ut. och när jag mäter trycker får jag samma som indikeringen 2.0 vad kan vara fel?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: däcktryckssensorer/ringstryck strul
jo. lite lite är det. men grejen är den att om det är fel på sensorerna får man sensor fault. som när man byter däck. men om ringtrycket är dåligt får man check the pressure. pressure low gul varning. men nu registrerar den tryck på 2.0 och ger meddelandet punka och stopp. röd varning och så säger rösten. flat tyre stop and change tyre.
tänkte höra varför den gör de?
för man kan ju inte ha 2.0 i däcktryck som håller sig och samtidigt ha punktering.
förövrigt står de i instruktonsboken att trycket skall vara 2.1 så skillnad på 0.1 bar ska ju inte bilen bry sig om. resterande däck har samma tryck också.
tänkte höra varför den gör de?
för man kan ju inte ha 2.0 i däcktryck som håller sig och samtidigt ha punktering.
förövrigt står de i instruktonsboken att trycket skall vara 2.1 så skillnad på 0.1 bar ska ju inte bilen bry sig om. resterande däck har samma tryck också.
anders nyström
Re: däcktryckssensorer/ringstryck strul
Ja det är ju inte riktigt rätt att den gör så, är det bara ett däck som gör så? Flyttar sig felet om du flyttar fälgen till en annan plats?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: däcktryckssensorer/ringstryck strul
jo det är bara vänster fram. de andra krånglar inget. nej jag har inte testat att byta plats på däcken än.
anders nyström
Re: däcktryckssensorer/ringstryck strul
Ja nu var det ju några månader sen senaste inlägget MEN jag tänkte tala om hur jag gjorde med krånglande sensorer som berodde på att bilen (Megane ll 2005) hade stått ett halvår. Jag fick tipset att blåsa upp trycket till tre kilo och sen släppa ut nästan allt och sist fylla upp till normalt tryck och det funkade!
Det var för ett år sen och jag har ännu inta haft den indikationen igen
Bor iofs i Spanien och jag tror att vägsaltet i Sverige kan vara en starkt bidragande faktor till liknande problem.
Det var för ett år sen och jag har ännu inta haft den indikationen igen
Bor iofs i Spanien och jag tror att vägsaltet i Sverige kan vara en starkt bidragande faktor till liknande problem.
Karl-Arne Alsbjer
Re: däcktryckssensorer/ringstryck strul
Givaren sitter inne i däcket så jag tror inte salt har någon möjlighet att komma in, jag antar att givaren bara går till 3 bar och sen får den någon typ av reset av att göra så.1Runner wrote:Ja nu var det ju några månader sen senaste inlägget MEN jag tänkte tala om hur jag gjorde med krånglande sensorer som berodde på att bilen (Megane ll 2005) hade stått ett halvår. Jag fick tipset att blåsa upp trycket till tre kilo och sen släppa ut nästan allt och sist fylla upp till normalt tryck och det funkade!
Det var för ett år sen och jag har ännu inta haft den indikationen igen
Bor iofs i Spanien och jag tror att vägsaltet i Sverige kan vara en starkt bidragande faktor till liknande problem.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen