Renault Megane II 2004 -Steering locked /Steering not locked

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mohaa

Renault Megane II 2004 -Steering locked /Steering not locked

Post by Mohaa »

Hej allihopa !
Det är så att jag har nyligen köpt (2 veckor sen)en Renault Megane II 2004, och den fungerade bra tills för 2 dagar sen!, jag ska försöka göra historien kort , jag fick upp ett felmeddelande på instrument panelen "Steering locked" samt "steering not locked" detta när jag trycker på START knappen. samt att Service lampan lyser. Bilen startar inte och ratten är låst, man hör ett tick då meddelandet skiftar mellan locked och not locked men trots det är ratten låst, jag kan varken vrida åt höger eller vänster. jag får ingen tändning heller, bilen startar inte !!!

Jag har testat följande utan framgång:

Bytt batteri på kortet (nyckeln) både för reserv samt den jag använder.
jag har testat hålla in låsa upp knappen samt låsa knappen på kortet utan framgång samt testat trycka flera gånger.

Jag har testat att vrida till ratten medan jag trycker på startknappen .
har även hållt START knappen nedtryckt allt från 10 sec till 1 min utan resultat

Jag har gått igenom alla säkringar både inne i bilen och under motorhuven.
samt försökt pilla på alla kablar vid säkringsboxen utan framgång.
och kollat om det finns vatten som läkt ner i mattan vilket det inte var!

Jag har även testat att koppla bort batteriet i timmar.

talade med säljaren som jag köpte bilen av, enligt honom har han aldrig råkat ut för detta

Är det någon som känner till detta problem eller har varit med om det ?
jag behöver verkligen all hjälp och tips ni kan bidra med !

För övrigt kan jag tillägga att ratten är vriden 45 grader till vänster.

Tack på förhand!!!!
Adam S
Helsingborg
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Renault Megane II 2004 -Steering locked /Steering not lo

Post by Starbright »

Tycker ditt symptom låter som ett trasigt rattlås.

har varit med om det på ngn bil tidigare, men inte så vanligt.

Om det är låset som är trasigt så har du kommit i en lite knivig situation.
Rattlåset kan bara tas bort när låset är öppnat.
Om det slutat fungera totalt , måste man plocka ur hela rattaxeln och totaldemolera låset.
Det sitter fast med en skruv som är avigjängad, dvs du lossar genom att dra åt skruven.
men du får ej ur den om inte låset är öppet som sagt.

Inte mycket du kan göra, ta bilen till en verkstad. Alternativt, prova att ta bort panelen under ratten så du ser rattaxeln. På hö sida så sitter det elektriska rattlåset, prova knacka,dra i kontakt ja allt för att evt få det att fungera igen.

Får man bara låset att låsa upp det så är det enkelt jobb att byta, ingen programering behövs, dock är låset kodat, så du kan EJ ta ett beggat lås. Så fort bilen startats och stängts av så startspärren går på, så blir låset kodat.

vet ej pris på nytt lås, men räkna med ett några 1000-lappar iaf.

innan du byter ngt måste du givetvis felsöka att låset får ström och dyl till sig.
Säkringen till Rattlåset sitter, om jag inte missminner mig ,ute i UPC och inte inne i bilen.
inte helt ovanligt att det kommer ned fukt i UPC vilket oxiderar kablarna, så därför man måste kontrolera allt sådant först.

Lycka till iaf!

Vh Johnny
Johnny Söderström
Mohaa

Post by Mohaa »

Hej igen, tack för ett svar,

Nu är det så att jag fick igång bilen efter att kopplat bort batteriet, bilen gick igång som vanligt och kunde köra med den igår kväll samt idag, jag koppla upp bilen till scanner och fick denna felkod i minnet :

" 920D - Spänning efter tändningslås ; ej samstämmig"
-Intermittent

jag råkade precis ut för samma problem alldeles nyss men på samma sätt koppla ja bort batteriet i ca 1 timme och bilen fungerade igen

jag har nu tagit bort skruven från rattlåset ifall ifall, och pillat med kablarna under ratten o försökt finna om de finns glapp fukt mm.
Då detta inträffade så kommer det inte en signal som låser upp rattlåset men det finns ström i kablarna för rattlåset.

För övrigt så går radion igång när ja sätter i kortet jag har även handsfree som fungerar, men då detta felmeddelande kommer upp så får ja ingen tändning i bilen men radion o panelen med ac o fläkt fungerar.

Är detta något problem med tändningslåset och inte rattlåset ?
Adam S
Helsingborg
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Hmm ok..
ja radio och fläkt fungerar iaf, det som händer är att du inte får ngt tändningstillslag och därmed går inte bilen att starta.

Eftersom problemet "försvinner" genom att koppla loss batteriet en stund måste symptomet ha att göra med att ngn modul låser sig.

Ta en snabb kik i Säkringboxen bredvid batteriet ( UPC kallad) och kontrollera alla kontaktstycken och så i den. Signal för upplåsning av rattlås kommer som sagt från den och inte UCH.

vad jag vet så är det UCH som begär tändning på och inte kortläsaren.

I värsta fall får jag plocka med mig USB-stickan från jobbet så jag kommer åt kopplingsscheman.

Men börja med att kolla UPC:n som sagt.
Johnny Söderström
Mohaa

Post by Mohaa »

Hej,

idag gick jag igenom säkringarna i UPC och tittat om de finns vatten/fukt och det såg bra ut.

Men nu till den positiva nyheten, jag skulle koppla bort batteriet och har tidigare när jag kopplat bort batteriet kopplat av pluspolen. När jag skulle koppla bort negativa polen var metallen mjuk och angripen av oxidation, jag lyckades bända upp allt och insåg att metallen på kabelskon var illa oxiderat och måste varit ett mirakel att den fungerat innan var ca 3 mm kvar av "ögglan" , jag sågade bort kabelskon och ersatte den med en ny från biltema. jag har kört med bilen idag och testat att stänga av bilen med ratten i olika lägen samt vid olika tidpunkter på dagen och det verkar ha fungerat, håller tummarna och hoppas att detta kanske var felet .
återkommer om felet kvarstår.

Är det något ni kommer på så uppskattas det

Tack för hjälpen och tipsen Johnny
Adam S
Helsingborg
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

Namn ort på inläggen gäller!!