Kamremsbyte
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 9
- Joined: 04 Dec 2012, 18:45
- Location: Bålsta
Kamremsbyte
Kim Råneby här, jag har en Renualt JA årsmodell 2002 (TJJ 041) Nu till januari nästa år är det enligt verkstashandboken dax för ett kamremsbyte. kamremmen är då 5 år gammal. Vid förra kamremsbytet hadde motorn gått 11300 mil och det hadde då gått 5 år. Kan jag köra med motorn till april-maj typ 3 månader över tiden? Eller måste kamremmen absolut bytas när 5 år har gått? I dag har bilen gått 19000 mil. Följdfråga, är det svårt att byta denna kamrem? Mvh Kim Råneby
Kim Råneby
Re: Kamremsbyte
Jag bytte i mitten av november, då hade den gamla suttit i sedan april 2005. Enligt mekanikern kunde inga skador åtminstone för ögat upptäckas. Den hade gått ca 10000.
Det är otroligt trångt att komma åt kamremmen så är man inte helt säker på vad man gör är det bäst att låta en verkstad göra det.
Min byttes av en Mekonomenverkstad för 5700:- med rem och rullar. Scenicen har visst vattenpump som drivs av multiremmen så den behöver inte bytas för kamremmens skull.
Det är otroligt trångt att komma åt kamremmen så är man inte helt säker på vad man gör är det bäst att låta en verkstad göra det.
Min byttes av en Mekonomenverkstad för 5700:- med rem och rullar. Scenicen har visst vattenpump som drivs av multiremmen så den behöver inte bytas för kamremmens skull.
Harry Honkanen -Billdal
Familjens bilar:
Renault Captur 1.3 TCe EDC, 150hk, 2019
Renault Mégane II 1,6 16V Expression E85 Touring -09 Manuell
Renault Mégane-02 I Grandtour 1,8 16
Familjens bilar:
Renault Captur 1.3 TCe EDC, 150hk, 2019
Renault Mégane II 1,6 16V Expression E85 Touring -09 Manuell
Renault Mégane-02 I Grandtour 1,8 16
Re: Kamremsbyte
Vattenpump drivs av kamrem beroende vilken motor det är. 1,6 16v drivs ALLTID av kamremmen.
Du har rätt i att 1,8 och 2,0 drivs på scenic 1 av aggregatremmen. Men för att senare byta vattenpump måste man låssa kamremskåpan för det sitter en fästskruv i vattenpumpen. Mer-jobbet för att byta vattenpump när man byter kamremsats är försumbart
Dessutom så ska ju kylvätskan troligen ändå bytas, då rekomendationen är byta vart annat år.
En annan sak som inte är helt ovanligt är att vattenpumpens lagring ger upp och aggregatremmen klättrar av remskivan och "sågar" sig igenom plastkåpan till kamremmen samt traslar in sig i kamremmen.
Det är OTROLIGT!! dummsnålt att inte byta vattenpump då man ändå är där och rotar.
Du har rätt i att 1,8 och 2,0 drivs på scenic 1 av aggregatremmen. Men för att senare byta vattenpump måste man låssa kamremskåpan för det sitter en fästskruv i vattenpumpen. Mer-jobbet för att byta vattenpump när man byter kamremsats är försumbart
Dessutom så ska ju kylvätskan troligen ändå bytas, då rekomendationen är byta vart annat år.
En annan sak som inte är helt ovanligt är att vattenpumpens lagring ger upp och aggregatremmen klättrar av remskivan och "sågar" sig igenom plastkåpan till kamremmen samt traslar in sig i kamremmen.
Det är OTROLIGT!! dummsnålt att inte byta vattenpump då man ändå är där och rotar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 9
- Joined: 04 Dec 2012, 18:45
- Location: Bålsta